Jak 4,1 mld zł zmieni życie warszawiaków?
Wielka feta na warszawskiej Pradze. W samo południe prezydent Hanna Gronkiewicz-Waltz podpisała umowę na budowę drugiej linii metra. Kontrakt wart jest 4,1 mld zł, z czego blisko 3 mld wyłoży Unia Europejska. Podziemna kolejka ma być gotowa w 2013 roku.
W uroczystości w Urzędzie Dzielnicy Praga Północ przy ulicy Kłopotowskiego wzięli udział przedstawiciele konsorcjum Astaldi Gulermak PBDiM, prezes Metra Warszawskiego Jerzy Lejk, przedstawiciele Urzędu Miasta i Metra Warszawskiego, warszawscy samorządowcy oraz przedstawiciele praskich organizacji pozarządowych.
Budowa drugiej nitki metra to największa inwestycja w historii Warszawy po 1989 roku. Jej centralny odcinek będzie miał długość 6,1 km. Wybuduje go włosko-tureckie konsorcjum Astaldi Gulermak oraz polskie Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów z Mińska Mazowieckiego.
Choć przetarg w tej sprawie został rozstrzygnięty w kwietniu, podpisanie umowy opóźniało się. Mostostal Warszawa, którego oferta na budowę podziemnej kolejki została odrzucona, skierował do sądu skargę na wyrok Krajowej Izby Odwoławczej. Izba 10 lipca uznała, że zgłaszane przez tę firmę zastrzeżenia do procedury przetargowej nie są zasadne.
Centralny odcinek drugiej linii metra będzie liczyć siedem stacji i połączy Rondo Daszyńskiego z Dworcem Wileńskim. Pozostałe stacje to Rondo ONZ, Świętokrzyska, Nowy Świat, Powiśle i Warszawa Stadion. Prace budowlane mają ruszyć we wrześniu 2010 roku. Wykonawca będzie miał 48 miesięcy na ich zakończenie.
Podziemne tunele drugiej nitki powstaną przy pomocy największej w Polsce mechanicznej tarczy (tzw. TBM). Dzięki niej zostanie wydrążony tunel biegnący 8 metrów pod dnem Wisły. W ramach inwestycji powstanie też najgłębiej położona stacja metra – Nowy Świat, która będzie zlokalizowana 6 pięter pod ziemią.
Gdzie będą zlokalizowane stacje?
Stacja Rondo Daszyńskiego znajdować będzie się w ciągu ulicy Prostej, koło skrzyżowania z ulicą Towarową. Jej bryła znajdzie się od strony zachodniej skrzyżowania. Tunel metra poprowadzony zostanie w kierunku centrum wzdłuż ulicy Prostej po jej północnej stronie. Stacja Rondo ONZ, zlokalizowana będzie pod rondem ONZ.
Dalej tunel poprowadzony zostanie pod ulicą Świętokrzyską do stacji Świętokrzyska. Nowa stacja przesiadkowa zostanie wybudowana na styku z istniejącą stacją I linii metra. Kolejny odcinek podziemnej kolejki wydrążony zostanie dalej wzdłuż ul. Świętokrzyskiej w kierunku Nowego Światu. Na skrzyżowaniu tych ulic zlokalizowana będzie stacja Nowy Świat. Następnie trasa poprowadzona zostanie na wprost w kierunku Wisły. Stacja Powiśle będzie wybudowana w ciągu ulicy Tamka niedaleko skrzyżowania z Wybrzeżem Kościuszkowskim.
Po raz pierwszy metro będzie drążone na praską stronę Warszawy. Tunel kolejki przebiegał będzie pod dnem Wisły na południe od Mostu Świętokrzyskiego. Jako pierwsza w tej dzielnicy powstanie stacja Stadion, która będzie obsługiwała rejon Stadionu Dziesięciolecia. Zlokalizowana będzie w okolicy skrzyżowania ul. Sokolej i ul.Jagiellońskiej; na zachód od ul. Zamojskiego. Następnie metro zakręci w lewo na północ i zostanie pociągnięte wzdłuż ul. Targowej aż do skrzyżowania z Al. Solidarności. Tam zlokalizowana będzie stacja Dworzec Wileński.
Joanna Stanisławska, Wirtualna Polska