Dziesiątki tysięcy zł za monitoring mediów i doradztwo medialne. Komu płaci kancelaria?
Tylko w 2016 roku Kancelaria Prezydenta zapłaciła za przeglądanie mediów ponad 175 tys. zł. Większość - prywatnym osobom, mimo, że wcześniej zapłaciła za analogiczną usługę profesjonalnej firmie. Dziesiątki tysięcy złotych poszły również na doradztwo prezydentowi w sprawach wizerunkowych. Dla kogo? Nie wiemy, bo danych kontrahentów kancelaria nie chce ujawnić.
20.03.2017 | aktual.: 20.03.2017 20:56
W 2016 roku Kancelaria Prezydenta zawarła umowę z firmą Press-Service Monitoring Mediów. Za codzienne przeglądanie "mediów drukowanych i elektronicznych, obejmujące ogólnopolskie i regionalne gazety codzienne, tygodniki, serwisy agencyjne, stacje telewizyjne i radiowe itp." dostała prawie 80,4 tys. zł. Portal oko.press, który dotarł do kwot, podkreśla, że firmę wybrano bez przetargu, a warunki umowy nie zostały ogłoszone publicznie.
Umowa z Press-Service to jednak nie wszystko. Jak podaje oko.press, w 2016 r. Kancelaria zawarła jeszcze kilka innych umów z "osobami fizycznymi", dotyczących monitorowania mediów. Podpisano m.in. umowę na "przygotowanie codziennego Porannego Przeglądu Mediów oraz bieżący monitoring mediów, realizowany poprzez serwis SMS Biura Prasowego KPRP oraz rozsyłany e-mailem", a także umowę na "przygotowanie na podstawie bieżącego monitoringu mediów raportów i informacji dokumentujących aktywność Prezydenta RP, Ministrów Kancelarii Prezydenta RP i Doradców Prezydenta RP". Każda z umów opiewała na 10,5 tys. zł.
Poza tym, wylicza serwis, podpisano dwie umowy na "bieżący monitoring mediów" (za 15 tys. zł każda), umowę na "bieżący monitoring mediów" (za 30 tys. zł), umowę na "codzienny poranny przegląd mediów" (5 tys. zł) oraz umowę na "poranny przegląd mediów i bieżący monitoring mediów" (ponad 9 tys. zł). Łącznie wydano 95 tys. zł.
Podobnie było w 2015 r. Jeszcze w sierpniu podpisano umowę na "codzienny, całodobowy monitoring mediów drukowanych i elektronicznych" z Instytutem Monitorowania Mediów (usługa kosztowała 15,2 tys. zł), podczas gdy tego samego dnia Kancelaria zleciła "przygotowanie codziennego Porannego Przeglądu Mediów oraz bieżący monitoring mediów" osobie prywatnej, płacąc jej za usługę 14 tys. zł.
Dwa miesiące później podpisano kolejną umowę - na "przygotowywanie codziennego Porannego Przeglądu Mediów oraz bieżący monitoring mediów realizowany poprzez serwis SMS BP oraz rozsyłany mailem". Tym razem za 10 tys. zł.
Wizerunek Dudy w mediach. Kolejne wydatki
Jeśli chodzi o kreowanie wizerunku prezydenta w mediach, w 2015 roku Kancelaria zleciła: "Świadczenie usług doradczych i eksperckich w zakresie związanym z problematyką mediów" za 5,5 tys. zł, "świadczenie usług konsultacyjnych w zakresie wizerunku oraz sprawowanie opieki" za 5 tys. zł oraz "przygotowanie analizy i strategii działań medialnych dla Prezydenta RP, Ministrów, Doradców i innych przedstawicieli KPRP" - również za 5 tys. zł.
W 2016 r. zaś, Kancelaria zapłaciła za: "analizę mediów, konsultacje i strategię działań medialnych" (2,1 tys. zł) oraz "opracowanie zapowiedzi prasowych wydarzeń z udziałem prezydenta" (11 tys. zł).
Zarówno w przypadku umów z zakresu monitoringu mediów, jak i doradztwa prezydentowi w sprawach wizerunkowych, biuro prasowe Kancelarii Prezydenta - z uwagi na "brak podstaw do udostępnienia żądanych informacji" - odmówiło podania nazwisk osób, które wykonywały usługi.