Dwie trzecie szóstoklasistów nie umie pisać wypracowań
Centralna Komisja Egzaminacyjna ogłosiła wyniki egzaminu, który w kwietniu pisali uczniowie kończący szkołę podstawową. Eksperci alarmują, że wielu uczniów bez pomocy nie dojdzie do matury - pisze Dziennik Bałtycki.
29.05.2008 | aktual.: 29.05.2008 12:46
Na sprawdzianie szóstoklasiści mieli opisać miejsce, które jest dla nich "jedyne pod słońcem". Pisali o domu rodzinnym, w którym czują się bezpiecznie i o przyrodzie, która daje poczucie spokoju i piękna. Ale nie zabrakło osób, które napisały o słońcu albo słonecznych miejscach, bo zwrot "jedyny pod słońcem" nic im nie mówił. "Miejsce, w którym widać zachód jak i wschód słońca jest bardzo pięknym krajobrazem" - tak zaczyna się jedna z prac. Uczniowie zapominali o kropkach i przecinkach. Błędy ortograficzne i językowe były w co drugiej pracy.
Pora, by zajęli się tym metodycy i ci, którzy mają wpływ na oświatę - mówi prof. Roman Dolata, pedagog z Uniwersytetu Warszawskiego.
Dziennik Bałtycki zamieścił też wypracowanie pewnego szóstoklasisty (pisownia oryginalna):
Wybrałem moją wieś dlatego, że mam tam świeże powietrze, bo niema różnych fabryk. Mogę bawić się z kolegami i będziemy trochę bardziej bezpieczni na drogach. Jest w niej dużo zieleni. Mogę poznawać po kroku historię mojej wsi. Jest to nieduża wieś. bardzo ja lubię, bo są w niej mili ludzie. Są w niej ludzie biedni, ale i tez są ludzie bogaci. Największym moim zainteresowaniem na wsi to jest jazda rowerem. Często jeżdżę do innych wiosek żeby się pobawić. tamte wioski też są bardzo zadbane miła atmosfera w nich jest, są mili ludzie. Bardzo lubię w nich przebywać.
CKE powołała już zespół, który ma opracować nową formułę sprawdzianu. Tematy wypracowań mają być bardziej konkretne.
Z kolei MEN obiecuje walkę z dysleksją.- Wszyscy uczniowie powinni być diagnozowani pod kątem dysleksji. Tylko tak będziemy mogli tym dzieciom pomóc - mówiła wczoraj minister oświaty Katarzyna Hall.