PolskaDojrzałość z polskiego

Dojrzałość z polskiego

We wtorek o 9 rano absolwenci szkół średnich dziennych rozpoczęli egzaminy dojrzałości. Tradycyjnie w pierwszym dniu matur pisali egzamin z języka polskiego. Dorośli ze szkół wieczorowych zdają maturę po południu - ich egzaminy rozpoczęły się o godz. 15.30.

Dojrzałość z polskiego
Źródło zdjęć: © PAP

Chęć przystąpienia do egzaminów dojrzałości zadeklarowało ponad 508 tys. absolwentów szkół średnich.

Zgodnie z regulaminem matur abiturienci mieli do wyboru jeden z czterech tematów. Trzy z nich wymagały napisania tekstu własnego. Czwarty zawierał tekst literacki z dołączonymi pytaniami, odnoszącymi się do niego. Maturzyści wybierający czwarty temat musieli napisać także krótkie wypracowanie na jeden z dwóch tematów związanych z tekstem.

Na napisanie prac mieli pięć godzin.

Wojna, człowiek wobec zła, odpowiedzialność za innych, brzydota - to tematy, które jako "pewniaki" wymieniali warszawscy maturzyści. W Świętokrzyskiem stawiano na tematy dotyczące holokaustu, cierpienia i terroryzmu. W wielu województwach maturzyści liczyli też na tematy związane z szeroko pojętą europejskością.

"Kiedyś młodzi ludzie nastawiali się na maturze na konkretne epoki: romantyzm, pozytywizm albo na konkretnego autora. Teraz oczekują tematów odnoszących się do różnych aspektów człowieczeństwa. Częściej niż kiedyś chcą także pisać o poezji" - powiedział Tadeusz Bąk, wychowawca jednej z klas maturalnych w IV Liceum Ogólnokształcącym im. Adama Mickiewicza w Warszawie.

"Kiedy zobaczyłem temat na tablicy stwierdziłem, że nic nie umiem, po chwili zastanowienia doszedłem jednak do wniosku, że pierwszy temat bardzo mi pasuje. Nie spodziewaliśmy się takich tematów. Myśleliśmy, że będzie nawiązanie do 60. rocznicy wybuchu powstania w getcie, miał też być temat 'Jaką lekturę poleciłbyś Europejczykowi', ale nic z tego nie było" - powiedział Maciej, maturzysta z I L.O. w Gdańsku.

Według danych uzyskanych z gdańskiego kuratorium, niemal 60% maturzystów w liceach i ponad 58 procent w technikach wybrało pierwszy temat. Brzmiał on: "Nie ma takiego wielkiego czynu, który by nie powstał z jakiegoś wielkiego marzenia" (Georges Duhamel). O których bohaterach literackich możesz powiedzieć, że mieli odwagę realizować swoje marzenia? Sądy uzasadnij".

Wśród dolnośląskich maturzystów największą popularnością cieszył się temat: "Analizując wybrane postawy bohaterów różnych tekstów kultury, skomentuj i rozwiń myśl: 'Choć człowiek nie wybiera zdarzeń swego losu, to jednak może je kształtować'".

"Strasznie. Dobrze, że jest możliwość poprawek" - taka była reakcja jednej z pierwszych maturzystek z XI LO we Wrocławiu po wyjściu z sali. W podobnym nastroju był jej kolega Paweł. Przyznał, że jest mocno rozczarowany tegorocznymi tematami maturalnymi. "Musiałem w dużym stopniu oprzeć się na ściągach. Niestety" - powiedział. Zupełnie inne zdanie o tematach miała Ania, która wyszła z egzaminu z uśmiechem na twarzy. "Tematy były przewidywalne, choć muszę przyznać, że można było popłynąć. Trzeba było długo zastanowić się i dokładnie przemyśleć, co chce się napisać" - podkreśliła.

Na Podkarpaciu najwięcej maturzystów pisało na temat roli przypadku, przeznaczenia i świadomego wyboru w życiu człowieka. Dużą popularnością cieszył się też temat "Idealizm życiowy - pomaga czy przeszkadza w osiąganiu zamierzonych celów". "Temat ten dawał możliwość wyboru bohaterów z różnych epok, więc spokojnie mogłem ominąć te, w których czuje się słaby. Pisało mi się dobrze i spokojnie" - powiedział Przemek ze Społecznego Liceum Ogólnokształcącego w Rzeszowie.

Większość świętokrzyskich maturzystów zdecydowała się rozwinąć myśl Carla Gustawa Junga: "Łatwiej przeniknąć świat niż siebie samego". "To filozoficzny, dosyć trudny temat" - oceniła wizytator kuratorium Anna Pustówka. "Dla mnie ten temat był banalny, najłatwiejszy i bardzo szeroki. Można było praktycznie nawiązać do całej literatury" - powiedział jeden z abiturientów z klasy matematyczno-informatycznej IV LO w Kielcach.

W odróżnieniu od lat ubiegłych, gdy wiele kuratoriów wspólnie przygotowywało tematy na egzamin dojrzałości, w tym roku tylko w trzech województwach: lubuskim, wielkopolskim i zachodniopomorskim tematy maturalne były takie same.

W środę, w drugim dniu matur, abiturienci muszą napisać pracę z wybranego przedmiotu: matematyki, historii, biologii, geografii, fizyki, chemii lub języka obcego. Kilka dni później, po ogłoszeniu wyników egzaminów pisemnych, rozpoczną się egzaminy ustne.

Dotychczasową "starą" maturę zdawało w kraju ok. 85% abiturientów. Dane różnią się jednak zależnie od rodzaju szkoły i regionu Polski.

We wtorek obok egzaminu dojrzałości zorganizowanego według starych zasad rozpoczęła się także kolejna poprawkowa sesja egzaminacyjna nowych matur. Egzamin zdają zarówno ci abiturienci, którzy nie zdali egzaminu w ubiegłym roku, jak i osoby, które zdały egzamin maturalny, ale chcą poprawić oceny. Podczas tej sesji złożonych zostanie 575 egzaminów.

W pierwszym dniu poprawek przeprowadzano egzamin pisemny z języka polskiego. Chęć zdawania egzaminu z tego przedmiotu wyraziło 65 osób.

Zgodnie z regulaminem nowych matur egzamin można poprawiać w 10 sesjach w ciągu pięciu lat. Pierwsza poprawkowa sesja nowej matury odbyła się w styczniu.

Ubiegłoroczni maturzyści byli jedynym rocznikiem, który miał możliwość wyboru, czy chce zadawać egzamin dojrzałości według nowych czy według starych zasad.

Obligatoryjna nowa matura zostanie wprowadzona dopiero wiosną 2005 r. Do tego czasu obowiązuje stara matura.

Źródło artykułu:PAP
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)