"Bollywood" też ma swoje nagrody
We wtorek zostały rozdane nagrody indyjskiego przemysłu rozrywkowego. Ceremonia wręczenia wyróżnień Bollywood Music Awards (które wzięły nazwę z połączenia słów "Bombaj" i "Hollywood") odbyła się w Nowym Jorku. Wzięło w niej udział ponad 8 tys. osób.
13.12.2000 | aktual.: 22.06.2002 14:29
Muzyka jest w hinduskich filmach równie ważna jak fabuła, dlatego też wyróżnienia są dla uhonorowanych artystów niezmiernie ważne. A.R.Rahman otrzymał dwie nagrody - za najlepszą reżyserię musicalu "Taal" oraz najlepszą piosenkę "Tall Se Taal Mila". Jeden z utworów reżysera wykonała na uroczystości Kavita Krishnamurthy, zdobywczyni tytułu najlepszej piosenkarki.
Nagrodę za osiągnięcia życiowe zabrał ze sobą Mahendra Kapoor, który rozpoczął swoją karierę muzyczną w 1958 r., zwyciężając w narodowym konkursie piosenki. Kapoor powiedział, że widzi sens w podtrzymywaniu tradycji indyjskiej zamiast poddawania się obcym wpływom. Powinniśmy korzystać z własnej kultury, trzymać się własnej muzyki, która jest bardzo emocjonalna i sentymentalna - stwierdził po ceremonii.
Jego wypowiedź nie oznacza jednak, ze Hindusi rezygnują z czerpania z amerykańskiej i europejskiej kultury. Na 4-godzinnej uroczystości wystąpił hinduski boysband Josh, składający się z 3 imigrantów z Indii, obecnie mieszkających w kanadyjskim Quebecu. Członkowie zespołu tworzą niepowtarzalne brzmienie mieszając różne style muzyczne. Również Shiamak Davar zdobywca wyróżnienia za najlepszy teledysk taneczny (video do piosenki "Dil Chahe") jest zwolennikiem współpracy kultur Wschodu i Zachodu. Podczas rozdania nagród wspominał koncert w Delhi, na którym wraz ze Stingiem wykonał słynną piosenkę "Every Breath You Take". Brytyjski artysta śpiewał po angielsku, Davar z języku hindi.
Indyjski przemysł muzyczny docenił wkład Jose Feliciano w przełamywanie barier pomiędzy kulturami. Latynoski piosenkarz otrzymał nagrodę za scalanie odrębnych rynków muzycznych i osiągnięcia na zdominowanych przez piosenki anglojęzyczne listach przebojów. Feliciano jest zdania, że południowoazjatyckie piosenki, przy wykorzystaniu nowoczesnej techniki, mają szanse stać się popularne poza Indiami.(kar)