Trwa ładowanie...

Bojkoty konsumenckie firm, które zostały w Rosji. Polska Wikipedia milczy

Kontrowersje wokół polskojęzycznej Wikipedii opisuje czwartkowa "Rzeczpospolita. Jak wskazuje, internetowa encyklopedia informuje w języku angielskim o bojkocie wobec marek, które nie wycofały się z Rosji. Po polsku już tego jednak nie robi.

Bojkoty konsumenckie firm, które zostały w Rosji. Polska Wikipedia milczyBojkoty konsumenckie firm, które zostały w Rosji. Polska Wikipedia milczyŹródło: GETTY, fot: NurPhoto
d1n0f4i

Na znak sprzeciwu wobec rosyjskiej agresji na Ukrainę część zachodnich firm wstrzymała działalność w Rosji lub całkiem się z niej wycofywała. Jednak długa jest także lista tych, które zostały. Te na Zachodzie spotkały się z bojkotem ze strony konsumentów.

Jedną z takich firm jest francuska sieć marketów budowlanych Leroy Merlin. "Jej właściciel, grupa Adeo, nie tylko zdecydował o pozostaniu w Rosji, ale wręcz o zwiększeniu dostaw na ten rynek" - czytamy w dzienniku.

d1n0f4i

Wyjaśniono, że "poskutkowało to bojkotem konsumenckim, o czym nie dowie się jednak czytelnik polskojęzycznej Wikipedii, najpopularniejszej internetowej encyklopedii redagowanej przez społeczność wolontariuszy". "Treści dotyczące wojny w Ukrainie zostały w pewnym momencie dopisane do artykułu o Leroy Merlin. Później jednak je usunięto" - zaznaczono.

"Rzeczpospolita" zwraca uwagę, że to nie jest jedyny przykład. "Wikipedia najczęściej milczy o kontrowersjach wokół firm krytykowanych za postawę wobec Rosji, poza jednym wyjątkiem. Krótka wzmianka znajduje się tylko w artykule dotyczącym Auchan. 'Sieć nie zdecydowała się na wycofanie z rynku rosyjskiego po inwazji Rosji na Ukrainę w marcu 2022 r., co wzbudziło powszechne oburzenie wśród polskich internautów' – można tam przeczytać" - czytamy w artykule.

Podkreślono, że "podobnych informacji nie można znaleźć w artykułach np. o Renault, Decathlonie, Metro AG czy Credit Suisse".

Niektóre z informacji usunięto

Zwrócono uwagę, że "z historii edycji artykułów na temat tych firm nie wynika, by ktoś próbował dopisać treści dotyczące agresji rosyjskiej". "Są jednak też firmy, w przypadku których starano się uzupełnić artykuły, ale zmiany usunięto" - napisano. "Oprócz Leroy Merlin chodzi o Nestlé i OLX. W tym drugim przypadku dopisano: 'W czasie inwazji Rosji na Ukrainę w 2022 r. powiązana z grupą OLX firma Avito.ru bierze udział w rekrutacji żołnierzy do armii rosyjskiej'" - czytamy w dzienniku.

d1n0f4i

"Każda wersja językowa Wikipedii jest tworzona, zmieniania i zarządzana przez rozproszoną i zdecentralizowaną społeczność użytkowników, nieodpłatnych wolontariuszy, edytujących daną wersję językową. W przypadku polskojęzycznej Wikipedii mówimy o 3 tys. 994 aktywnych osobach na przestrzeni ostatnich 30 dni" – wyjaśnił autorowi artykułu w "Rz" członek zespołu zarządczego Wikimedia Polska i administrator polskojęzycznej Wikipedii Maciej Nadzikiewicz.

Anglojęzyczna Wikipedia opisuje bojkoty konsumenckie

Dziennik zauważa, że anglojęzyczna wersja internetowej encyklopedii nie ma podobnych problemów. "Tam informacje o polityce firm wobec rynku rosyjskiego standardowo umieszcza się w działach zatytułowanych najczęściej 'kontrowersje' albo 'krytyka'" - napisano.

"Można je odnaleźć w artykułach na temat tych marek, o których polityce wobec Rosji milczy polskojęzyczna Wikipedia, jak Decathlon, Leroy Merlin, OLX, Renault, Philip Morris, Credit Suisse i Metro AG" - czytamy w artykule.

Brytyjczycy szkolą ukraińskich żołnierzy. Tak wyglądają ćwiczenia

Źródło: "Rzeczpospolita"

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
d1n0f4i
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

WP Wiadomości na:

d1n0f4i
Więcej tematów