PolskaBłąd w teście humanistycznym. Jest odpowiedź Centralnej Komisji Egzaminacyjnej

Błąd w teście humanistycznym. Jest odpowiedź Centralnej Komisji Egzaminacyjnej

Gimnazjaliści za zadanie o "Zemście" otrzymają punkty zarówno, jeśli zaznaczyli jako fałszywą tylko jedną z informacji lub wskazali obie. CKE podała, że w teście gimnazjalnym z języka polskiego dwie, a nie jedna, spośród czterech podanych odpowiedzi są fałszywe.

Błąd w teście humanistycznym. Jest odpowiedź Centralnej Komisji Egzaminacyjnej
Źródło zdjęć: © PAP | Darek Delmanowicz

W jednym z zadań egzaminu gimnazjalnego z wiedzy humanistycznej, w teście z polskiego, w zadaniu nr 6 uczniowie mieli rozstrzygnąć, która z podanych informacji dotyczących "Zemsty" Aleksandra Fredry jest fałszywa.

Informacje te brzmiały: 1. Autor nadał głównym postaciom komedii nazwiska uwydatniające ich charakterystyczne cechy; 2. Cześnik i Rejent mają swoje ulubione powiedzonka i często wplatają je w tok wypowiedzi; 3. Słowami: "tych dwóch ludzi - ogień i woda" Papkin charakteryzuje Cześnika i Rejenta; 4. Utwór kończy się sceną pojedynku Cześnika z Rejentem.

W poleceniu do tego zadania uczniowie przeczytali: "W tabeli umieszczono informacje dotyczące Zemsty. Rozstrzygnij, która z nich jest fałszywa. Zaznacz F we właściwym miejscu".

Centralna Komisja Egzaminacyjna podała na swej stronie, że dwie spośród czterech podanych odpowiedzi są fałszywe, dlatego zdający otrzyma punkt za to zadanie zarówno, jeżeli zaznaczy jako fałszywą tylko informację trzecią, albo tylko czwartą, albo wskaże te obie informacje jako fałszywe.

W teście z polskiego gimnazjaliści mieli do rozwiązania 20 zadań zamkniętych, czyli takich gdzie uczeń musi wskazać odpowiedź właściwą spośród podanych. Motywem przewodnim 10 z nich była "Zemsta". Gimnazjaliści mieli też napisać rozprawkę na temat "Literatura pozwala lepiej poznawać i zrozumieć minione wieki".

Przystąpienie do egzaminu jest warunkiem ukończenia gimnazjum. Wynik egzaminu z części humanistycznej, matematyczno-przyrodniczej i języka obcego na poziomie podstawowym będzie miał wpływ na przyjęcie ucznia do wybranej przez niego szkoły ponadgimnazjalnej.

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (3)