Trwa ładowanie...

"Błąd w formatowaniu czasu" zatrzymał pociągi. Tysiące ludzi nie dojechało do pracy

Gigantyczna awaria w wielu lokalnych centrach sterowania ruchem kolejowym spowodowała utrudnienia w kursowaniu pociągów: niektóre zostały odwołane, inne są opóźnione. PKP prosi o rozważenie rezygnacji z podróży. - Problem nie dotyczy wyłącznie Polski i ma charakter globalny - poinformował minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. Już wiadomo, co było przyczyną awarii.

"Błąd w formatowaniu czasu" zatrzymał pociągi. Tysiące ludzi nie dojechało do pracy "Błąd w formatowaniu czasu" zatrzymał pociągi. Tysiące ludzi nie dojechało do pracy Źródło: PAP, fot: PAP/Piotr Nowak, Piotr Nowak
d2p6onv
d2p6onv

"Identyczne, jak w Polsce usterki elektronicznych systemów sterowania ruchem na sieci kolejowej, dostarczanych przez Alstom/Bombardier miały miejsce nocą na terenie Indii, Singapuru i prawdopodobnie Pakistanu" - napisał na Twitterze minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Dodał, że przyczyna awarii, która dotknęła ok. 80 proc. ruchu kolejowego, nadal jest przedmiotem ustaleń.

Awaria w PKP Polskich Liniach Kolejowych rozpoczęła się w czwartek ok. godz. 4 rano. Objęła 19 z 33 Lokalnych Centrów Sterowania wyposażonych przez Alstom. Część pociągów zatrzymano, pozostałe są opóźnione lub odwołane.

d2p6onv

- W sumie awaria objęła swoim zasięgiem około 820 km linii kolejowej w kraju. A ponieważ te lokalizacje są bardzo newralgiczne, zatem skutki eksploatacyjne dla pasażerów będą odczuwalne bardzo, bardzo długo - tłumaczył na konferencji prasowej wiceprezes PKP PLK Mirosław Skubiszyński. Dodał, że awaria dotyczyła systemu sterowania ruchem kolejowym i objęła takie lokalizacje i ciągi kolejowe jak od Krakowa w kierunku Węglińca, okolice Koluszek, linię E20 od Warszawy do Konina oraz linia nr 9 od Warszawy do Gdańska.

PKP Intercity: prosimy o rozważenie rezygnacji z podróży

"W związku z występującymi na sieci kolejowej usterkami urządzeń sterowania odpowiedzialnymi za prowadzenie ruchu kolejowego prosimy o rozważenie rezygnacji z podróży naszymi pociągami 17 marca br. Pasażerowie otrzymają zwrot kosztów za bilet bez potrącenia odstępnego" - poinformowało na Twitterze PKP Intercity.

PAP
Źródło: PAP, fot: Piotr Nowak

Z powodu awarii systemu sterowania kolei, wiele osób od rana czekało na dworcach na opóźnione po kilka godzin pociągi. Tak było m.in. w Łodzi. Szacuje się, że nawet ponad 3 tysiące osób z woj. łódzkiego mogło spóźnić się lub nie dojechać do pracy. Najwięcej z nich jest zatrudnionych w Warszawie.

- Mój kolega nawet nie przyjechał na stację, bo i tak nie zdążyłby do pracy. Zawiadomił go znajomy, który miał jechać wcześniejszym pociągiem - powiedział PAP pan Michał, który czekał na połączenie z Warszawą na dworcu Łódź Widzew. - Pociąg z Wrocławia przez Łódź do Warszawy ma mieć prawie 4 godziny spóźnienia. Po prostu nie pojadę do pracy. Mam wyrozumiałą szefową - zaznaczył.

Agencja Gazeta
Źródło: Agencja Gazeta, fot: Cezary Aszkiełowicz, foto-szczecin

Na pociąg do podłódzkiej miejscowości na Dworcu Fabrycznym czekała również Oleksandra, która uciekła z ogarniętej rosyjską inwazją Ukrainy. Kobieta wyjaśniła PAP, że miała zamiar odwiedzić kuzynkę, którą przyjęła polska rodzina mieszkająca niedaleko Łodzi. - Czekałam prawie dwie godziny. Nie ma jednak problemu. Zawiadomiłam rodzinę, że nie przyjadę dzisiaj. Zobaczymy się wkrótce, wracam do ludzi, u których mieszkam - dodała.

d2p6onv

Około godziny 11 PKP PLK poinformowały, że wznawiana jest praca lokalnych centrów sterowania (LCS) i przywracany ruch pociągów. "Przed godz. 11:00 przywrócono ruch z wykorzystaniem urządzeń m.in. w LCS Działdowo, Ciechanów, Gdynia, Tczew" poinformowano.

Co to jest LCS?

Lokalne centrum sterowania (LCS) to miejsce, z którego pracownicy prowadzą ruch pociągów na stacjach i linii kolejowej o długości od kilku do kilkudziesięciu kilometrów. Sterowanie odbywa się przy pomocy systemów komputerowych.

W nieoficjalnych przekazach pojawiła się informacja, że przyczyną awarii mogą być ataki hakerskie. - Nie możemy wykluczyć takiego działania, będzie to przedmiotem dalszych działań - przekazało PKP PLK, podkreślając przy tym, że kluczowe jest teraz przywrócenie sprawności LCS i płynnego ruchu kolejowego.

d2p6onv

Atak hakerski? "Nie. To błąd w formatowaniu czasu"

W związku z czwartkową awarią Janusz Cieszyński sekretarz stanu i pełnomocnik Rządu do Spraw Cyberbezpieczeństwa poinformował o zwołaniu specjalnego zespołu. "W związku z wystąpieniem usterek urządzeń sterowania ruchem kolejowym jeszcze dziś odbędzie się posiedzenie Zespołu ds. Incydentów Krytycznych działającego zgodnie z art. 36 ustawy o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa" - przekazał Cieszyński na swoim profilu na Twitterze.

Ostatecznie okazało się, że do ataku hakerskiego nie doszło. Firma Alstom poinformowała, że przyczyną ogromnej awarii na kolei był wewnętrzny błąd w formatowaniu czasu. "Przepraszamy za wszelkie niedogodności, jakie ten problem spowodował dla operatorów i pasażerów. Alstom potwierdza, że nie było żadnego cyberataku ani problemu bezpieczeństwa związanego z błędem formatowania czasu, który wystąpił 17 marca 2022 r. Błędy w formatowaniu czasu są znanym zjawiskiem - poinformowała firma w oświadczeniu przekazanym portalowi rynek-kolejowy.pl.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
d2p6onv
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

WP Wiadomości na:

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d2p6onv
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj