Black Friday 2023. RCB wydało komunikat. "Zachowaj zdrowy rozsądek"
Black Friday jest nieformalnym świętem promocji. Klienci są zachęcani do zakupów poprzez atrakcyjne oferty - wiele z nich obowiązuje wyłącznie tego dnia. Czarny Piątek oraz wypadający później Cyfrowy Poniedziałek są jednak również czasem wzmożonej aktywności oszustów. RCB ostrzega kupujących.
Black Friday ma stały termin. Każdego roku wypada dzień po amerykańskim święcie Dziękczynienia. W 2023 roku Czarny Piątek wypada 24 listopada. Trzy dni później, w poniedziałek 27 listopada, będzie miało miejsce kolejne "święto zakupów", czyli Cyber Monday. Czas promocji jest nie tylko okazją dla klientów, którzy mogą skorzystać z przygotowanych przed przedsiębiorców promocji, ale również dla oszustów, próbujących wykorzystać wzmożoną aktywność użytkowników.
Black Friday. Promocje. Nie zawsze są prawdziwe
Liczebność oraz atrakcyjność promocji na Black Friday sprawia, że część klientów traci czujność. O zachowanie szczególnej ostrożności - zwłaszcza podczas zakupów przez interent - apeluje Rządowe Centrum Bezpieczeństwa.
Jak ostrzega w komunikacie zamieszczonym na portalu X (dawniej Twitter), "czas promocji i obniżek cen to czas wzmożonej aktywności cyberprzestępców".
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
RCB przestrzega w szczególności osoby, dokonujące zakupów w sklepach online. "Zachowaj zdrowy rozsądek i dbaj o swoje dane. Płacąc online nie korzystaj z linków z niepewnych i nieznanych źródeł" - wskazuje treść komunikatu.
Black Friday. Zakupy. Jakie są początki tego "święta"?
Black Friday wywodzi się ze Stanów Zjednoczonych, a jego początki sięgają XX wieku. Wówczas wielu amerykanów decydowało się na skorzystanie z dnia urlopu po święcie Dziękczynienia, często spędzając czas wolny na zakupach. Branża handlowa rozpoczynała natomiast okres przedświątecznych wyprzedaży, co sprawiło, że w sklepach i na ulicach miast panował wzmożony ruch.
Określenie promocji panujących po święcie Dziękczynienia mianem Black Friday po raz pierwszy zostało użyte w czasopiśmie "The New York Times" w drugiej połowie XX wieku. Komercyjne "święto zakupów" z roku na rok zyskiwało na popularności, a obecnie jest obchodzone niemal na całym świecie.