Nie zostawili Ukrainy. Polski biznes pomógł Ukraińcom

UN Global Compact Network Poland zaprezentowało raport opisujący, w jaki sposób polski biznes pomagał narodowi ukraińskiemu po wybuchu wojny. Aż 97 proc. respondentów wskazało, że ich firma wsparła poszkodowanych w wojnie w Ukrainie.

Nie zostawili Ukrainy. Polski biznes pomógł Ukraińcom
Nie zostawili Ukrainy. Polski biznes pomógł Ukraińcom
Źródło zdjęć: © PAP | Viacheslav Ratynskyi

22.09.2022 | aktual.: 22.09.2022 16:44

Tuż po wybuchu wojny w Ukrainie UN Global Compact Network Poland (UN GCNP), czyli polskie biuro największej inicjatywy zrzeszającej biznes działający na rzecz zrównoważonego rozwoju, rozpoczęło działania wspierające uchodźców z Ukrainy.

Jednym z głównych zadań była mobilizacja sektora prywatnego do niesienia pomocy. W późniejszym czasie organizacja zrealizowała wśród polskich przedsiębiorców ankietę, na podstawie której opracowano pierwszą tego typu publikację, pokazującą znaczenie pomocy ze strony biznesu.

- Biznes i społeczeństwo obywatelskie zapisali najpiękniejszy fragment historii tego uchodźczego dramatu. To oni stawili się na granicy, pokazując zdecydowanie, upór i talent w oddolnej organizacji, która zadziwiła świat. To o tym jest ten raport. Chcemy pokazać fenomen pomagania w obliczu wojny i czynienia dobra tam, gdzie jest ono potrzebne. Ten raport jest także naszym podziękowaniem dla ludzi biznesu za ich człowieczeństwo, humanizm i solidarność w obliczu dramatu wojny - mówi Kamil Wyszkowski, przedstawiciel krajowy i dyrektor wykonawczy UN GCNP.

Opracowany raport skupia się na trzech wątkach. Pierwszy z nich dotyczy wskazania grupy, rodzaju (materialnego lub rzeczowego) i skali udzielonego wsparcia. Drugi na planach pomocowych polskich przedsiębiorstw wobec osób i instytucji ukraińskich. Ostatni zaś prezentuje ograniczenia strukturalne w udzieleniu pomocy oraz stanowi próbę identyfikacji elementów, które mogłyby przyczynić się do jeszcze bardziej efektywnych kroków.

Wsparcie ze strony biznesu

97 proc. respondentów wskazało, że ich firma wsparła poszkodowanych w wojnie w Ukrainie. Pomoc ta miała charakter interwencyjny, humanitarny i stanowiła szok związany z konfliktem oraz pojawieniem się w Polsce grupy ludzi, którzy potrzebowali natychmiastowego wsparcia.

Analiza pokazała także, że przedsiębiorstwa wspierane merytorycznie przez inne podmioty pomocowe (np. organizacje pozarządowe i agendy międzynarodowe) przeznaczały na tę pomoc więcej niż te, które działały samodzielnie. 81 proc. ankietowanych zadeklarowało udzielenie pomocy rzeczowej, 70 proc. finansowej, 60 proc. niematerialnej - w wielu firmach działania te były zdywersyfikowane.

Najważniejsze kategorie deklarowanej pomocy rzeczowej stanowiły: żywność (77 proc.), ubrania (66 proc.), kosmetyki (65 proc. ) i były odpowiedzią na podstawowe potrzeby uchodźców. Tymczasem najpopularniejszą formą wsparcia niematerialnego były organizacja miejsca zamieszkania (71 proc.) i pomoc w znalezieniu zatrudnienia (56 proc.). Działania te podejmowane przez polskie przedsiębiorstwa stanowiły więc próbę poprawy stabilizacji sytuacji życiowej osób poszkodowanych konfliktem. Co ważne, prawie 40 proc. badanych po pierwszych trzech miesiącach nie zmieniło form działań pomocowych, a zaledwie 14 proc. się z nich wycofało.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

- Wszyscy byliśmy i jesteśmy zszokowani rosyjskim atakiem na Ukrainę. Ta inwazja wojsk rosyjskich spowodowała ogromne straty dla mieszkańców Ukrainy oraz dla ukraińskiej gospodarki (…). Polscy przedsiębiorcy doskonale wiedzą i zdają sobie sprawę, że sytuacja w Ukrainie wymaga od nas, bardziej niż kiedykolwiek, solidarności, odważnych działań i pełnego zaangażowania w każdą pomoc obywatelom Ukrainy - zauważa Rafał Baniak, Prezes Pracodawców RP.

Badane przedsiębiorstwa wskazywały, że największym usprawnieniem w udzielaniu pomocy byłyby ułatwienia podatkowe (46 proc.), na drugim miejscu znalazły się jasne przepisy (44 proc.), na trzecim zaś koordynacja ze strony państwa (33 proc.). Dalej pojawiły się wskazania na ułatwienie w uzyskiwaniu pozwoleń na pracę (22 proc.) oraz szybki proces nostryfikacji dyplomów (19 proc.). Badane firmy, najchętniej w najbliższej przyszłości, będą wspierały edukacje dzieci i młodzieży (49 proc.), podnosiły kwalifikacje zawodowe osób z Ukrainy (33 proc.) oraz pomagały w tworzeniu kursów językowych dla przybyłych (29 proc.).

21 września raport "United Business for Ukraine" został zaprezentowany podczas Zgromadzenia Ogólnego ONZ w Nowym Jorku. Przy jego powstaniu uwzględniono 480 ankiet zebranych od 13 lipca do 23 sierpnia 2022 roku.

W tym celu, w terminie od 13 lipca do 23 sierpnia br. zebrano ponad pół tysiąca odpowiedzi, z których przedmiotem analizy badawczej stało się 480 ankiet.

Czytaj też:

Źródło artykułu:WP Wiadomości
polskabiznesukraina
Wybrane dla Ciebie