"Bezprecedensowa" akcja Kremla. Ogłoszenia zalewają internet i media
"Rosyjskie władze rozpoczęły bezprecedensową kampanię reklamową usług kontraktowych po ofensywie Sił Zbrojnych Ukrainy w obwodzie kurskim" - donosi agencja Agenstwo.Nowosti. Z analizy wynika, że jest to największa od początku wojny kampania reklamowa, zachęcająca do wstąpienia do armii.
04.09.2024 | aktual.: 04.09.2024 17:32
Agencja zauważa, że intensywność kampanii wzrosła po ofensywie Sił Zbrojnych Ukrainy w obwodzie kurskim i przyspieszenia natarcia armii rosyjskiej w obwodzie donieckim. "W obu operacjach Rosja musi pozyskać nowy personel wojskowy" - czytamy.
Bezprecedensowa akcja Kremla
Posty reklamowe ukazują się w Telegramie, Yandexie, VKontakte i innych kanałach federalnych. Tylko na Telegramie posty zostały wyświetlone w ciągu ostatniego miesiąca aż 13,5 mln razy, podczas gdy średnia od uruchomienia serwisu rekrutacyjnego armii rosyjskiej wynosiła zaledwie 2,3 mln miesięcznie.
Poprzedni rekord zarówno pod względem liczby wyświetleń, jak i liczby wzmianek przypadł na maj 2023 r., kiedy zakończył się szturm na Bachmut.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
"Zazwyczaj główną platformą reklamy usługi kontraktowej jest kanał Ministerstwa Obrony Narodowej na Telegramie, jednak w sierpniu 2024 r. uruchomiono szeroką kampanię w kanałach regionalnych. Najwięcej wzmianek o portalu Sluzhbapokontraktu.rf pojawiło się w kanale Magadan Prawda, a także w kanałach Czukockiego Okręgu Autonomicznego, prorosyjskich władz miast obwodu donieckiego i częściowo okupowanych regionów obwodu kurskiego" - pisze agencja.
Również kanał czołowego rosyjskiego propagandysty i prezentera Władimira Sołowjowa (1,3 mln subskrybentów) zaczął nawoływać do pójścia na wojnę. W sierpniu ukazały się tam cztery posty reklamowe ze wzmianką o Sluzhbapokontraktu.rf – w poprzednich dwóch latach pojawiło się zaledwie 10 takich ogłoszeń.
W sierpniu rosyjskie władze regionalne zaczęły coraz częściej wykorzystywać usługę reklamy społecznościowej Yandex do reklamowania wojny. Moskiewski ratusz po raz pierwszy zamówił taką reklamę, docierając jednocześnie do pół miliona użytkowników. W reklamie nacisk położono na jednorazową wypłatę w wysokości 2,3 miliona rubli (ok. 100 tys. zł) i roczny dochód w wysokości 5,2 miliona rubli (ok. 226 tys. zł).
Tysiące ogłoszeń i reklam w Rosji
Ogólnorosyjska reklama usługi kontraktowej w tym serwisie zlecana jest przez rosyjskie Ministerstwo Rozwoju Cyfrowego. Od stycznia do września jego reklamy dotarły do 328 milionów użytkowników. Maksymalny miesięczny zasięg reklam osiągnął w czerwcu – 57 mln wyświetleń, a w sierpniu 54,7 mln wyświetleń.
Dziennikarz Andriej Zacharow i projekt praw człowieka "Pierwszy Oddział" odkryli, że od sierpnia na kontach szkół i przedszkoli w Petersburgu zaczęły pojawiać się ogłoszenia o służbie wojskowej.
W akcję zaangażowane są także media. "Wezwania do wojny stały się bardziej aktywne w propagandowych talk show na kanałach federalnych. W programach na Kanale Pierwszym zaczęli pokazywać bloki reklamowe z wezwaniem do zawarcia umowy z MO – w przeciwieństwie do innych bloków reklamowych, są one również pozostawiane w nagraniach audycji na stronie internetowej kanału. Korespondent wojskowy Siemion Pegow, który na potrzeby programu kręci reportaże z Ukrainy, wypowiada się w materiale o zaletach służby wojskowej" - pisze agencja.
Dziesiątki reklam wyemitowano także w kanale telewizyjnym i oddziałach regionalnych VGTRK (Wszechrosyjska Państwowa Kompania Telewizyjna i Radiowa skupiająca wszystkie publiczne kanały). W relacjach można usłyszeć o "wzroście zainteresowania", co ma związek z inwazją sił ukraińskich na obwód kurski.
Putin potrzebuje "mięsa armatniego"
Agencja uważa, że tak intensywne kampanie reklamowe mogą wskazywać na problemy z rekrutacją nowego personelu wojskowego na wojnę w Ukrainie. Władze de facto już w lipcu przyznały, że tempo rekrutacji nowego personelu wojskowego spadło o 30 proc. Pod koniec miesiąca Władimir Putin podniósł "wynagrodzenie" za wysłanie na wojnę; w najbiedniejszych regionach opłata wzrosła o 400 proc.