Trwa ładowanie...
d464g32

Afera podsłuchowa: politycy PiS wiedzieli, że Falenta ma nagrania ministrów rządu PO-PSL

Marek Falenta, biznesmen skazany za zlecenie i zorganizowanie nagrywania polityków w warszawskich restauracjach, miał w 2013 roku zgłosić się do PiS. Przekazał przedstawicielom tej partii, że ma nagrania, które kompromitują ministrów rządu Donalda Tuska.
Głosuj
Głosuj
Podziel się
Opinie
"Sowa i Przyjaciele" - to między innymi w tej restauracji nagrywano rozmowy polityków
"Sowa i Przyjaciele" - to między innymi w tej restauracji nagrywano rozmowy polityków (East News, Fot: Stanisław Kowalczuk)
d464g32

Późną jesienią 2013 roku, a więc ponad pół roku przed wybuchem tzw. afery podsłuchowej, Marek Falenta spotkał się ze Stanisławem Kostrzewskim, óczesnym skarbnikiem PiS i jednym z bliskich współpracowników Jarosława Kaczyńskiego - informuje "Gazeta Wyborcza". Falenta miał mu przekazać, że dysponuje nagraniami kompromitującymi ówczesny rząd i prosił o spotkanie z władzami partii.

- Po rozmowie z Markiem Falentą Stanisław Kostrzewski wziął od niego namiary, a w kierownictwie postanowiono, że Falentę trzeba sprawdzić - mówi "GW" jej informator.

d464g32

Za sprawdzanie Falenty - jak wynika z informacji "GW" - wziął się Ernest Bejda, obecny szef CBA. To on w 2006 roku, razem z Mariuszem Kamińskim zakładał Biuro.

Bejda wielokrotnie spotkał się z funkcjonariuszami CBA z delegatury wrocławskiej. Ci mieli mu wyjawić, że Falenta jest agentem tej służby, tzw. osobowym źródłem informacji. Biznesmen miał przekazywać CBA informacje dotyczące "korupcji władzy". Funkcjonariusze CBA poinformowali też swojego byłego przełożonego, że Falenta wspominał im o nagraniach polityków.

Wówczas - jak wynika z ustaleń "GW" - miał powstać plan wykorzystania nagrań Falenty do skompromitowania rządu Donalda Tuska. Wymyślono, że pierwsze podsłuchy zostaną opublikowane w tygodniku "Wprost". Uznano, że ujawnienie ich przez media kojarzone z PiS, takie jak "wSieci" czy "Gazeta Polska" nie przyniosłoby zamierzonego efektu. Kolejne podsłuchy, gdy afera już nabierze rozgłosu, miał publikować tygodnik "Do Rzeczy".

d464g32

Zaplanowany scenariusz został zrealizowany. Od 14 czerwca 2014 r. „Wprost” publikował kolejne nagrania. Nie zawierały one dowodów na przestępczą działalność biznesmenów, ministrów i urzędników rządu Donalda Tuska, ukazywały jednak ich arogancję wobec wyborców.

Kolejne nagrania, wiosną 2015 roku, opublikowało "Do Rzeczy". Już po wyborach, w 2017 roku, kolejne nagranie ujawniła TVP.

Do dzisiaj nie wiadomo, czy są to już wszystkie nagrania. Nie wiadomo też, gdzie znajdują się ich kopie, ani kto ujawnia je mediom.

"GW" zapytała Falentę, czy prawdą jest, że zgłosił się do skarbnika PiS z propozycją przekazania nagrań. "Zostawiam te pytania bez komentarza" - odparł. Dziennikarzom nie udało się skontaktować ze Stanisławem Kostrzewskim, byłym skarbnikiem PiS.

Zdecydowanie ustaleniom gazety zaprzeczyli minister Mariusz Kamiński i obecny szef CBA Ernest Bejda.

Źródło: "Gazeta Wyborcza"

d464g32

Podziel się opinią

Share

d464g32

d464g32
Więcej tematów