Zniekształcona Matka Boska na okładce
Paulini z Jasnej Góry są oburzeni zamieszczeniem na okładce pop-kulturowego pisma "Machina" przekształconego wizerunku Matki Bożej. Wydawca czasopisma jest zaskoczony tą reakcją - "zupełnie niezgodną z zamierzonym odbiorem okładki".
07.02.2006 18:55
Na okładce znajduje się graficzne przekształcenie obrazu Matki Boskiej Jasnogórskiej - zamiast Madonny widać umalowaną twarz młodej kobiety, zamiast dzieciątka - nastolatkę o romskich rysach i długich, czarnych włosach.
W opublikowanym we wtorek komunikacie biuro prasowe sanktuarium protestuje przeciwko profanowaniu i wykorzystywaniu wizerunku Matki Boskiej Jasnogórskiej dla celów reklamowych. "Jesteśmy wstrząśnięci tym, że znów używa się Cudownego Obrazu Matki Bożej z Jasnej Góry do profanacyjnych przekształceń plastycznych i komercyjnych celów reklamowych" - napisał rzecznik klasztoru o. Stanisław Tomoń.
Tomasz Biedrzycki z biura prasowego Platformy Mediowej Point Group, wydawcy pisma, powiedział, że "prawdopodobnie jeszcze we wtorek wydany zostanie komunikat odnoszący się do sprawy okładki w 'Machinie' i protestu paulinów". Dodał, że "jest zaskoczony taką reakcją, zupełnie niezgodną z zamierzonym odbiorem okładki".
Paulini uznają "użycie jasnogórskiego znaku ikony niezgodnie z jego religijną funkcją i sakralnym celem" za "wysoce kontrowersyjne", a w szerokim odbiorze społecznym "nawet... niebezpieczne". Publikację uważają za "rażące naruszenie pamięci społecznej" i próbę "zawłaszczenia wizerunku jasnogórskiego do celów niezgodnych z jego przeznaczeniem".
"Bieżące wydarzenia w świecie pokazują, do czego można doprowadzić, gdy nadużywa się wizerunków i symboli wiary religijnej - czytamy w komunikacie Jasnej Góry. - W kontekście współczesnych wydarzeń taką obraźliwą wobec uczuć religijnych wielu obywateli reklamę, jak i przeprowadzanie tego typu kampanii medialnej, odczytujemy jako formę prowokacji!".