Zmiana kursu rosyjskich statków handlowych. Tam już nie pływają
Statki z rosyjskimi towarami, które wyruszają z rosyjskiego portu arktycznego w Murmańsku, radykalnie zmieniły trasy. Teraz płyną w kierunku Turcji, Afryki Północnej, Azji i Ameryki Południowej. Jeszcze w zeszłym roku większość handlowych jednostek morskich wypływała z Zatoki Kolskiej w kierunku portów europejskich, głównie do Holandii.
Tę radykalną zmianę w rosyjskim handlu międzynarodowym opisuje "The Barents Observer". Nic tak wyraźnie nie pokazuje nowych gospodarczych partnerów i szlaków handlowych Federacji Rosyjskiej jak morska mapa w sieci, która na bieżąco śledzi kursy wszystkich jednostek.
Z dalekiego północnego portu w Murmańsku prawie żaden rosyjski statek nie kieruje się już w stronę Europy. Transporty płyną do "przyjaznych" krajów.
Murmańsk to jeden z pięciu największych portów morskich w Rosji. Zwykle obsługuje ponad 50 milionów ton towarów rocznie, z czego większość to ropa naftowa, węgiel, a także nawozy i przetworzony nikiel.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Okrutni mordercy na froncie w Ukrainie. Sprawdzamy, kim są brutalni zabójcy z Grupy Wagnera
Strona śledząca statki pokazuje, że praktycznie wszystkie tankowce i statki towarowe, które w styczniu 2023 roku wypłynęły z portu w północnej Rosji z towarami eksportowymi, kierowały się do portów w Turcji, Afryce Północnej, Azji i Ameryce Południowej. Wśród kluczowych kierunków są tureckie porty Iskenderun i Zonguldak oraz egipski port Said i indyjski Bombaj, a także porty w Brazylii, Libii, Maroku i Chinach.
Rosja wiosną 2022 roku, wraz z wchodzeniem w życie kolejnych transzy sankcji wprowadzanych przez USA i UE przestała publikować oficjalne statystyki dotyczące swojego handlu międzynarodowego. Jednak, jak podaje "The Barents Observer", dane z innych źródeł wskazują na ogromne zmiany. Eksport z Federacji Rosyjskiej do Indii w listopadzie 2022 roku wzrósł sześciokrotnie, a do Malezji 2,6-krotnie w odniesieniu do danych sprzed roku. Znaczący wzrost odnotowują również wysyłki do Chin i Turcji.
Zmiana kursu rosyjskich statków handlowych. Nie pływają już z Murmańska do Rotterdamu
Według gazety RBC do końca 2022 roku około 40 procent wszystkich dostaw rosyjskiej ropy naftowej było kupowanych przez Indie. Turcja natomiast była odbiorcą 21 proc. tego surowca.
Eksport rosyjskiej ropy do Chin w okresie styczeń-listopad 2022 roku wzrósł o 10 proc. w porównaniu z analogicznym okresem rok wcześniej. W listopadzie Rosja wyprzedziła Arabię Saudyjską jako największy eksporter ropy do Chin.
Chiny są dziś najważniejszym partnerem handlowym Rosji, a Turcja - najważniejszym węzłem tranzytowym. Ten ostatni stał się również kluczowym partnerem w imporcie do Rosji. Większość towarów z krajów trzecich jest obecnie eksportowana do Rosji przez tureckie porty.
WP Wiadomości na:
Wyłączono komentarze
Jako redakcja Wirtualnej Polski doceniamy zaangażowanie naszych czytelników w komentarzach. Jednak niektóre tematy wywołują komentarze wykraczające poza granice kulturalnej dyskusji. Dbając o jej jakość, zdecydowaliśmy się wyłączyć sekcję komentarzy pod tym artykułem.
Redakcja Wirtualnej Polski