Trwa ładowanie...

Zmiana kursu rosyjskich statków handlowych. Tam już nie pływają

Statki z rosyjskimi towarami, które wyruszają z rosyjskiego portu arktycznego w Murmańsku, radykalnie zmieniły trasy. Teraz płyną w kierunku Turcji, Afryki Północnej, Azji i Ameryki Południowej. Jeszcze w zeszłym roku większość handlowych jednostek morskich wypływała z Zatoki Kolskiej w kierunku portów europejskich, głównie do Holandii.

Mapa, na której na bieżąco można obserwować przemieszczanie się statków, pokazuje jakie są najczęściej obierane kierunki rosyjskich transportów drogą wodnąMapa, na której na bieżąco można obserwować przemieszczanie się statków, pokazuje jakie są najczęściej obierane kierunki rosyjskich transportów drogą wodnąŹródło: Licencjodawca
d3guh99
d3guh99

Tę radykalną zmianę w rosyjskim handlu międzynarodowym opisuje "The Barents Observer". Nic tak wyraźnie nie pokazuje nowych gospodarczych partnerów i szlaków handlowych Federacji Rosyjskiej jak morska mapa w sieci, która na bieżąco śledzi kursy wszystkich jednostek.

Z dalekiego północnego portu w Murmańsku prawie żaden rosyjski statek nie kieruje się już w stronę Europy. Transporty płyną do "przyjaznych" krajów.

Murmańsk to jeden z pięciu największych portów morskich w Rosji. Zwykle obsługuje ponad 50 milionów ton towarów rocznie, z czego większość to ropa naftowa, węgiel, a także nawozy i przetworzony nikiel.

d3guh99

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Okrutni mordercy na froncie w Ukrainie. Sprawdzamy, kim są brutalni zabójcy z Grupy Wagnera

Strona śledząca statki pokazuje, że praktycznie wszystkie tankowce i statki towarowe, które w styczniu 2023 roku wypłynęły z portu w północnej Rosji z towarami eksportowymi, kierowały się do portów w Turcji, Afryce Północnej, Azji i Ameryce Południowej. Wśród kluczowych kierunków są tureckie porty Iskenderun i Zonguldak oraz egipski port Said i indyjski Bombaj, a także porty w Brazylii, Libii, Maroku i Chinach.

Rosja wiosną 2022 roku, wraz z wchodzeniem w życie kolejnych transzy sankcji wprowadzanych przez USA i UE przestała publikować oficjalne statystyki dotyczące swojego handlu międzynarodowego. Jednak, jak podaje "The Barents Observer", dane z innych źródeł wskazują na ogromne zmiany. Eksport z Federacji Rosyjskiej do Indii w listopadzie 2022 roku wzrósł sześciokrotnie, a do Malezji 2,6-krotnie w odniesieniu do danych sprzed roku. Znaczący wzrost odnotowują również wysyłki do Chin i Turcji.

d3guh99

Zmiana kursu rosyjskich statków handlowych. Nie pływają już z Murmańska do Rotterdamu

Według gazety RBC do końca 2022 roku około 40 procent wszystkich dostaw rosyjskiej ropy naftowej było kupowanych przez Indie. Turcja natomiast była odbiorcą 21 proc. tego surowca.

Eksport rosyjskiej ropy do Chin w okresie styczeń-listopad 2022 roku wzrósł o 10 proc. w porównaniu z analogicznym okresem rok wcześniej. W listopadzie Rosja wyprzedziła Arabię Saudyjską jako największy eksporter ropy do Chin.

Chiny są dziś najważniejszym partnerem handlowym Rosji, a Turcja - najważniejszym węzłem tranzytowym. Ten ostatni stał się również kluczowym partnerem w imporcie do Rosji. Większość towarów z krajów trzecich jest obecnie eksportowana do Rosji przez tureckie porty.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
d3guh99
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

WP Wiadomości na:

Wyłączono komentarze

Jako redakcja Wirtualnej Polski doceniamy zaangażowanie naszych czytelników w komentarzach. Jednak niektóre tematy wywołują komentarze wykraczające poza granice kulturalnej dyskusji. Dbając o jej jakość, zdecydowaliśmy się wyłączyć sekcję komentarzy pod tym artykułem.

Paweł Kapusta - Redaktor naczelny WP
Paweł KapustaRedaktor Naczelny WP
d3guh99
Więcej tematów