WAŻNE
TERAZ

Rosyjskie drony naruszyły przestrzeń powietrzną Polski

Zaskakujący pomysł na lato. "I tak znajdą się chętni"

Coraz więcej Polaków decyduje się na wyjazd nad morze pociągiem, a nie swoim samochodem. Planując weekendową podróż na środkowe Pomorze, powinniśmy być uważni, bo kolejarze przygotowali zaskakujący "eksperyment".

Nocny pociąg IC Słupia zawiezie w piątki turystów nad Bałtyk. Po dojeździe do Kołobrzegu, Darłowa czy Ustki nie wszyscy mogą być zadowoleniNocny pociąg IC Słupia zawiezie w piątki turystów nad Bałtyk. Po dojeździe do Kołobrzegu, Darłowa czy Ustki nie wszyscy mogą być zadowoleni
Źródło zdjęć: © PAP | Marcin Bielecki
Arkadiusz Jastrzębski

Przewoźnik dalekobieżny PKP IC zdecydował się w rozkładzie wakacyjnym obsługiwać nocne, piątkowe połączenie z Łodzi przez Warszawę do Kołobrzegu elektrycznym zespołem (EZT), czyli bezprzedziałowym ED-160 Flirt. Stanie się tak, choć kilka lat temu podobny nocny pociąg jadący w góry, spotkał się z szeroką krytyką ze strony pasażerów.

Pasażerowie już swoje powiedzieli

"Męczarnia całą noc: światło w oczy, komunikaty od konduktora z głośnika co stację, przeciągi i strach przed kradzieżami", "Tramwaj na trasę kilkuset kilometrów? W Europie Zachodniej tylko w Polsce jest takie rozwiązanie", "Jazda jak w SKM" - to tylko kilka opinii pasażerów PKP IC, którzy trzy lata temu wybrali podróż właśnie takim bezprzedziałowym pociągiem.

- W szczytach przewozowych nad osobami siedzącymi jechali na stojąco inni pasażerowie, dla których w sprzedaży zostały tylko bilety bez wskazanego miejsca. Podnoszono również kwestie techniczne, bo w razie ewentualnej awarii trzeba odwołać cały pociąg, a nie wyczepić po prostu jeden wagon z usterką. PKP IC zdecydowało w końcu, że nocą w góry EZT nie pojadą - zauważa w rozmowie z WP Piotr Rachwalski, analityk rynku transportowego.

Tym bardziej zaskakująca jest decyzja, aby do tego pomysłu powrócić. Kolejowy przewoźnik uważa jednak, że... to bardzo dobre rozwiązanie.

Zobacz też: Rekordowo wysokie ceny nad morzem? Ekspert o "specyficznym roku"

"Połączenie Słupia obsługuje weekendowe szczyty przewozowe w kierunku Pomorza. Skład będzie kursował w okresie wakacji w kategorii Intercity, co oznacza, że podróżni otrzymają wyższy standard podróży (aktualnie pociąg kursuje w kategorii TLK). Połączenie będzie obsługiwane nowoczesnymi jednostkami ED160, na pokładzie których znajduje się klimatyzacja, udogodnienia dla podróżnych z niepełnosprawnościami, rowerzystów czy rodzin z dziećmi" - odpowiada na pytania WP Anna Zakrzewska z biura prasowego PKP IC.

Ekspert wskazuje na fotele i miejsce na nogi

Piotr Rachwalski wskazuje, że ED-160 to pociąg do dziennej jazdy. - To niewątpliwie eksperyment na żywym organizmie. Fotele nie są zbyt wygodne do tak długiej jazdy i spania, miejsca na nogi też nie jest zbyt dużo - stwierdza były szef Kolei Dolnośląskich.

A może nocna oferta jazdy nad morze tym składem będzie atrakcyjna dla części pasażerów?

- Pociąg znajdzie koniec końców swoich klientów, bo przewozy nad morze rosną, więc będą tacy, którzy skuszą się na "tramwaj nad morze" za np. 19 zł w promocji. Jednak z pewnością EZT to nie jest tabor na nocne połączenie - stwierdza dr Jakub Majewski z Fundacji ProKolej.

Trzeba nowych wagonów

- W zachodniej Europie nastąpił niestety trend odchodzenia przez dużych przewoźników od wagonów. Trochę się zagalopowano, a następstwem była szeroka likwidacja połączeń nocnych obsługiwanych wagonami sypialnymi czy kuszetkami. A przecież pociąg jako alternatywa dla hotelu musi być do tego przystosowany. Nie można tego zrobić taborem do jazdy w dzień. EZT są dobre, ale nie na takie połączenie - mówi nam Majewski.

Dodaje, że niestety polskie koleje nie mają sprecyzowanych planów, aby kupić nowe wagony sypialne i kuszetki. A to pozwoliłby na powrót do pociągów hotelowych - jeszcze w latach 90. wożących Polaków do nadmorskich kurortów.

Z Łodzi nad morze

Według PKP IC jest też inna dobra informacja ws. nocnego pociągu Słupia do Kołobrzegu. "Jego relacja w sezonie wakacyjnym zostaje wydłużona do Łodzi (aktualnie kursuje ze stacji Warszawa Wschodnia). Dzięki temu mieszkańcy województwa łódzkiego zyskują możliwość bezpośredniego dojazdu nad morze" - wyjaśnia biuro prasowe przewoźnika.

Pytanie jednak, czy po kilkusetkilometrowej podróży "bezprzedziałowcem", a nie wagonami, mieszkańcy Łódzkiego zechcą taką eskapadę jeszcze powtórzyć.

Źródło artykułu: WP Wiadomości

Wybrane dla Ciebie

"Działanie celowe". Szefowa unijnej dyplomacji o dronach nad Polską
"Działanie celowe". Szefowa unijnej dyplomacji o dronach nad Polską
"Prowokacja na dużą skalę". Szef MON zabrał głos
"Prowokacja na dużą skalę". Szef MON zabrał głos
Naruszenie polskiej przestrzeni powietrznej. Jest reakcja NATO
Naruszenie polskiej przestrzeni powietrznej. Jest reakcja NATO
Szczątki w Czosnówce. "Obiekt z oznaczeniami pisanymi cyrylicą"
Szczątki w Czosnówce. "Obiekt z oznaczeniami pisanymi cyrylicą"
Drony wleciały do Polski. Jest reakcja MSZ Litwy
Drony wleciały do Polski. Jest reakcja MSZ Litwy
Pilne posiedzenie rządu. Tusk zabrał głos
Pilne posiedzenie rządu. Tusk zabrał głos
Minister energii: Infrastruktura energetyczna w Polsce bezpieczna
Minister energii: Infrastruktura energetyczna w Polsce bezpieczna
"Co najmniej 8 dronów". Zełenski reaguje na naruszenie polskiej przestrzeni powietrznej
"Co najmniej 8 dronów". Zełenski reaguje na naruszenie polskiej przestrzeni powietrznej
Naruszenie polskiej przestrzeni powietrznej. Jest reakcja prokuratury
Naruszenie polskiej przestrzeni powietrznej. Jest reakcja prokuratury
Operacje lotnicze po naruszeniach polskiej przestrzeni powietrznej. Najnowszy komunikat
Operacje lotnicze po naruszeniach polskiej przestrzeni powietrznej. Najnowszy komunikat
Rzecznik MSZ: Polska odpowie na naruszenia przestrzeni powietrznej przez drony
Rzecznik MSZ: Polska odpowie na naruszenia przestrzeni powietrznej przez drony
Ukraińcy pokazali mapę. Tak mogły poruszać się drony
Ukraińcy pokazali mapę. Tak mogły poruszać się drony