Zakazać sprzedaży tzw. małpek? Sprawdziliśmy, co myślą Polacy
Sprzedawane są w zatrważających ilościach, często kupowane w godzinach porannych. Tzw. małpki, czyli alkohol oferowany w małych butelkach, jest niepokojąco popularny w Polsce. Czy Polacy popierają pomysł zakazu sprzedaży "małpek", które kupuje każdego dnia kilka milionów osób? Blisko połowa jest na tak.
03.08.2024 19:03
Tzw. małpki, czyli wódka sprzedawana w małych butelkach po 100 ml bądź 200 ml, zwraca uwagę wielu ekspertów i społeczników, którzy walczą z problemem alkoholizmu. Niestety, mimo różnych akcji społecznych, wódka sprzedawana w małych butelkach wciąż jest nieprawdopodobnie popularna w Polsce.
Szacuje się, że każdego dnia w kraju kupuje się kilka milionów sztuk "małpek". W Polsce blisko dwie trzecie najtańszej wódki jest kupowana właśnie w małych butelkach "małpkach". Sam minister finansów Andrzej Domański pod koniec lipca zwracał uwagę, że jest zaniepokojony ich dostępnością, a także tym, że wiele osób kupuje je w godzinach porannych.
Również z lipcu, minister zdrowia Izabela Leszczyna informowała, że ze względu na unijne dyrektywy opakowaniowe, nie można wycofać "małpek" całkowicie ze sprzedaży. Jej zdaniem podwyższenie opłat to w tym momencie jedyna droga do zmniejszenia popularności tzw. małpek.
Ministrowie zapowiedzieli, że będą rozmawiać o tym, jak zatrzymać ten niepokojący trend - np. poprzez zwiększenie akcyzy. A co myślą Polacy? Na zlecenie Wirtualnej Polski sprawdził to Ogólnopolski Panel Badawczy Ariadna.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Polacy o sprzedaży małpek. Opinie mieszanie
Niespełna połowa pytanych (45 proc.) jest za tym, żeby tzw. małpki zniknęły z półek sklepowych. Zdecydowanie za zakazem jest 27 proc. z tej grupy, kolejne 18 proc. "raczej na tak".
Trochę mniej, bo 35 proc., nie ma problemu ze sprzedażą "małpek". W tej grupie odpowiedzi "raczej nie" udzieliło 20 proc., a "zdecydowanie nie" zaledwie 15 proc.
20 proc. osób wskazało odpowiedź "trudno powiedzieć".
Od stycznia 2021 r. obowiązuje tzw. podatek od małpek. To specjalna danina nakładana na alkohole wysokoprocentowe w opakowaniach poniżej 300 ml. Jak jednak widać, nie zniechęciło to Polaków do kupowania małych butelek z alkoholem.
Badanie przeprowadzono na Ogólnopolskim Panelu Badawczym Ariadna, w dniach 26-28 lipca 2024r. Metoda: CAWI.
Czytaj również:
Źródło: WP