ŚwiatZabytkowy kliper "Cutty Sark" mógł zostać podpalony

Zabytkowy kliper "Cutty Sark" mógł zostać podpalony

Zdaniem policji poniedziałkowy pożar słynnego XIX-wiecznego klipra herbacianego "Cutty Sark", stojącego jako statek-muzeum w suchym doku w londyńskiej dzielnicy Greenwich, mógł być skutkiem podpalenia.

Zabytkowy kliper "Cutty Sark" mógł zostać podpalony
Źródło zdjęć: © AFP

21.05.2007 | aktual.: 21.05.2007 16:14

Galeria

[

]( http://wiadomosci.wp.pl/cutty-sark-w-ogniu-6038716188370049g )[

]( http://wiadomosci.wp.pl/cutty-sark-w-ogniu-6038716188370049g )
Cutty Sark w ogniu

Na obecnym etapie pożar jest traktowany jako podejrzany. W śledztwie rozpatrujemy różne wątki - powiedział superintendent londyńskiej policji metropolitalnej Martin Mitchell. Policja sprawdza obecnie zapisy kamer telewizji przemysłowej, zaapelowała też do ewentualnych świadków o zgłoszenie się.

Pożar wybuchł o godzinie 4.45 rano czasu lokalnego (5.45 czasu polskiego) i szybko się rozprzestrzenił. Płomienie i gęsty dym unosiły się wysoko w niebo nad wybrzeżem Tamizy, gdzie żaglowiec eksponowany jest od ponad 50 lat jako atrakcja turystyczna. Pożar ugaszono po ponad dwóch godzinach, w akcji uczestniczyło 40 strażaków. Nikt nie odniósł obrażeń.

Rozmiary uszkodzeń nie są na razie znane. W związku z przeprowadzanym remontem ze statku zdjęto wcześniej połowę drewnianego pokrycia kadłuba, maszty i koło sterowe.

Trzymasztową drewnianą (ale o stalowym szkielecie kadłuba) fregatę "Cutty Sark" zbudowano w 1869 roku do transportu pierwszej zebranej w sezonie herbaty z Chin do Londynu trasą wokół Afryki. Potem statek wykorzystywano przy imporcie wełny z Australii - w trakcie jednego z takich rejsów osiągnął dobowy przebieg 360 mil morskich, co daje średnią prędkość 15 węzłów. Powszechnie uznaje się, że "Cutty Sark" to jeden z najszybszych i najpiękniejszych żaglowców handlowych świata.

Słynny kliper został później sprzedany armatorowi portugalskiemu, ale w roku 1923 powrócił do Anglii, odkupiony przez kapitana Wilfreda Dowmana z przeznaczeniem na stacjonarną jednostkę szkolną. W 1954 roku żaglowiec umieszczono w suchym doku. Od ubiegłego roku był niedostępny dla zwiedzających z powodu remontu.

Przed poniedziałkowym pożarem zakładano, że prace konserwatorskie na "Cutty Sark" potrwają do początku 2009 roku i będą kosztowały 25 mln funtów.

Źródło artykułu:PAP
muzeumwielka brytaniastatek
Zobacz także
Komentarze (0)