ŚwiatWszyscy uważają się za zwycięzców pojedynku Schroeder-Merkel

Wszyscy uważają się za zwycięzców pojedynku Schroeder-Merkel

Zarówno niemiecka koalicja rządowa, jak i opozycja ogłosiły się zwycięzcami telewizyjnego pojedynku między kanclerzem Gerhardem Schroederem a jego rywalką, kandydatką partii chadeckich Angelą Merkel.

Debatę, pokazywaną na żywo przez cztery stacje telewizyjne - ARD, ZDF, RTL i Sat.1 - oglądało w niedzielę wieczorem 21 milionów telewidzów, co jest tegorocznym rekordem oglądalności.

Kanclerz jest "bardzo zadowolony" z przebiegu pojedynku - powiedział w poniedziałek rzecznik rządu Bela Anda. Wyniki sondaży wskazują na jego zdecydowane zwycięstwo - dodał.

W nocy z niedzieli na poniedziałek akces do SPD zgłosiło za pomocą internetu 180 osób, "oczarowanych postawą Schroedera" - podał sztab wyborczy SPD. Sympatycy SPD rozdawali od rana przed dworcami i zakładami pracy ulotki z napisem "Gerhard Schroeder zdecydowanym zwycięzcą". Socjaldemokraci spodziewają się, że dobry występ Schroedera przed kamerami telewizyjnymi poprawi ich szanse na finiszu kampanii wyborczej.

Wybory do Bundestagu odbędą się 18 września. Partie chadeckie CDU i CSU utrzymują nad SPD przewagę 10 punktów procentowych.

"Nie nadaję się na sędziego we własnej sprawie" - powiedziała skromnie Merkel po posiedzeniu prezydium CDU w Berlinie. Dodała, że oceny szeregowych działaczy partii są "nadzwyczaj motywujące". Zdaniem premiera Bawarii Edmunda Stoibera, Merkel wygrała "na punkty". Kandydatka chadeków była w ofensywie, podczas gdy po kanclerzu widać było, że żegna się już z urzędem - ocenił Stoiber.

W sondażu instytutu Infratest dimap, przeprowadzonym bezpośrednio po zakończeniu niedzielnej dyskusji, 49 proc. ankietowanych uznało występ Schroedera za bardziej przekonywający. Tylko 33 proc. wskazało na Merkel jako zwyciężczynię pojedynku. Kanclerzowi udało się pozyskać szczególnie wielu wyborców dotychczas wahających się, czy i na kogo głosować. Podobne wyniki przyniosły sondaże innych instytutów badania opinii publicznej.

Niemiecka prasa i politolodzy ocenili występ Merkel znacznie lepiej niż telewidzowie. Politolog z Moguncji Juergen Falter uznał pojedynek za nierozstrzygnięty. Dziennik "Der Tagesspiegel" napisał, że choć zdaniem sondaży Schroeder wygrał pojedynek na punkty, to jednak Merkel uznano za bardziej kompetentną w dziedzinie walki z bezrobociem i reform rynku pracy.

"Pani Merkel nie dała się zapędzić w kozi róg" - ocenił na łamach gazety politolog z Uniwersytetu w Bonn Frank Decker. Jego zdaniem Schroeder był nastawiony defensywnie i nie symbolizował przełomu. "Merkel poruszała się pewnie po dziedzinach wymagających szczegółowej wiedzy" - zauważył Decker. Kandydatka chadeków nie jest co prawda, tak jak Schroeder, osobowością jowialną, sprawiała jednak wrażenie swobodniejszej, niż się spodziewano. Była też bardziej wiarygodna. Przed pojedynkiem nie dawano Merkel żadnych szans. Biorąc pod uwagę sytuację wyjściową, oceniam pojedynek jako zwycięstwo Merkel na punkty - powiedział politolog.

Jego zdaniem Schroeder nie odniesie korzyści z pojedynku. "Kanclerz musi odrobić stracony teren. Zyskałby na tym spotkaniu, gdyby Merkel wypadła katastrofalnie źle" - powiedział.

"Bild" przytacza opinie znanych dziennikarzy, którzy w większości uznali Merkel za zwycięzcę. Wydawca "Frankfurter Allgemeine Zeitung" Frank Schirrmacher powiedział: "Merkel zabłysła, ponieważ dorównywała kanclerzowi, czego ten się nie spodziewał". Redaktor naczelny tygodnika "Focus" Helmut Markwort ocenił Merkel jako polityka "twardo trzymającego się faktów" i mającego program na przyszłość. "Schroeder mówił tylko o przeszłości" - zauważył Markwort.

Zdaniem szefa "Sueddeutsche Zeitung" Hansa Wernera Kilza, nieznaczne zwycięstwo na punkty odniósł Schroeder. CDU niepotrzebnie obawiała się o wynik pojedynku - dodał Kilz. "Pani Merkel była lepsza niż Edmund Stoiber trzy lata temu" - dodał.

Szef dziennika "Die Welt" Roger Koeppel uważa, że Merkel nie popełniła żadnego błędu. "Przewyższała kanclerza rzeczowością" - powiedział. Redaktor naczelny "Financial Times Deutschland" Steffen Klusmann uznał, że Merkel zdobyła punkty głównie w dyskusji o sprawach gospodarczych. "Tylko w polityce zagranicznej musiała ustąpić pola Schroederowi" - ocenił.

Niedzielna dyskusja była jedynym w tej kampanii bezpośrednim pojedynkiem telewizyjnym Schroedera i Merkel. Kolejną okazją do ostrych polemik będzie dyskusja nad oświadczeniem rządowym w najbliższą środę w Bundestagu. Schroeder i Merkel spotkają się jeszcze 12 września w większym gronie liderów wszystkich partii reprezentowanych w Bundestagu.

Jacek Lepiarz

Źródło artykułu:PAP
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (870 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (403 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.