Wrocław. W tramwaju i pociągu na jednym bilecie? Jest nowa propozycja miasta
Miasto Wrocław złożyło samorządowi województwa dolnośląskiego, spółce Koleje Dolnośląskie i Polregio propozycję nowego modelu współpracy w zakresie honorowania Urbancard w pociągach przewoźników na terenie miasta.
Obecnie osoby posiadające bilet MPK Wrocław mogą na jego podstawie przemieszczać się w granicach miasta również przy wykorzystaniu pociągów Kolei Dolnośląskich i Polregio. To atrakcyjne rozwiązanie dla mieszkańców osiedli położonych z dala od centrum. Przejazd pociągiem z Pracz Odrzańskich czy Psiego Pola niejednokrotnie zajmuje mniej czasu niż podobna podróż autobusem MPK.
Obecna umowa regulująca zasady honorowania biletów MPK w pociągach wygasa z końcem czerwca. Dlatego istnieje ryzyko, że wrocławianie stracą możliwość podróżowania pociągami w oparciu o przejazdówki MPK, bo strony nie potrafią się porozumieć w kwestiach finansowych.
Wrocław. W tramwaju i pociągu na jednym bilecie? Jest nowa propozycja miasta
We wtorek wrocławski magistrat przedstawił szczegóły najnowszej propozycji, jaką miasto złożyło samorządowi województwa dolnośląskiego, spółce Koleje Dolnośląskie i Polregio. - Wrocław chce zapewnić mieszkańcom komfortowe warunki korzystania zarówno z komunikacji miejskiej, jak i kolejowych połączeń na terenie Wrocławia. Stąd nasza kolejna propozycja długoterminowej umowy z przewoźnikami kolejowymi - mówi Jakub Mazur, wiceprezydent Wrocławia.
Kopalnia Turów. Radosław Sikorski: Mleko się rozlało
- Podstawą nowej umowy jest transparentny algorytm, na podstawie którego Wrocław będzie płacił za przejazdy kolejowe. Ten system pozwala także skalować ofertę współpracy z kolejarzami wraz z rozwojem systemu połączeń. Mamy nadzieję, że dzięki temu przewoźnicy jeszcze odważniej będą rozwijać połączenia kolejowe na terenie aglomeracji wrocławskiej - dodaje Mazur.
Wrocław. Szczegóły nowej oferty
- Umowa oparta na klarownym algorytmie i uzależniona od liczby zatrzymań pociągów we Wrocławiu.
- Honorowanie Urbancard na terenie miasta na obecnych zasadach.
- Roczna opłata 18 mln zł brutto, a jej wyliczenie na podstawie liczby zatrzymań pociągów na terenie Wrocławia.
- 600 tysięcy zatrzymań rocznie na terenie Wrocławia, co oznacza postoje pociągów na wszystkich obecnych i nowych stacjach kolejowych, które zaczną funkcjonować w najbliższym czasie - stacje i przystanki na linii 292 z Jelcza przez Wojnów, a także na linii 285 z Sobótki przez Partynice oraz postoje na przystankach Wrocław Szczepin oraz Iwiny.
- Trzyletnia umowa współpracy - od 1 lipca 2021 r. do 30 czerwca 2024 r.
Wrocław. 18 mln złotych brutto wynagrodzenia w przeliczeniu na klarowne parametry:
- 600 tysięcy zatrzymań w granicach Wrocławia (30 złotych za każdy postój)
- średnio 6 zł brutto za jeden przejazd (przy 3 milionach podróżnych na terenie Wrocławia - jak w 2020 r.)
- średnio 4,5 zł brutto za jeden przejazd (przy 4 milionach pasażerów - jak w 2019 r.)
Wrocław. Kulisy negocjacji z Kolejami Dolnośląskimi i Polregio
2 listopada 2020 roku Koleje Dolnośląskie i Polregio złożyły miastu ofertę na kwotę 26,5 mln zł netto rocznie (bez zwiększenia oferty przejazdowej i bez klarownego algorytmu). W drugiej ofercie, z 16 kwietnia 2021 roku, zaproponowano Wrocławiowi 18 mln zł netto rocznie, ale także bez zwiększenia oferty przejazdowej.
"Co oznacza, że po uruchomieniu połączeń na liniach 292 z Jelcza przez Wojnów, a także 285 Sobótki przez Partynice i dodatkowych przystanków Wrocław Szczepin oraz Iwiny kwota wzrosłaby do 27,2 mln zł netto" - informuje magistrat.
Obecna umowa wygasa 30 czerwca 2021 roku i opiewa na kwotę 9 mln zł netto za okres sześciu miesięcy.