Wrocław. Unia Europejska wyłoży środki na nowe tramwaje? MPK walczy o dofinansowanie
Unijny program FEnIKS na lata 2021-2017 pozwala samorządom o ubieganie się na dodatkowe 402,5 mln euro na nowe tramwaje lub wagony metra. Z takiej możliwości zamierza skorzystać MPK Wrocław. Miejska spółka walczy o dofinansowanie.
W ostatnich latach MPK Wrocław systematycznie wymienia tabor tramwajowy w stolicy Dolnego Śląska. Dalsze inwestycje są jednak konieczne, zwłaszcza biorąc pod uwagę linii tramwajowej na Popowice czy Trasy Autobusowo-Tramwajowej na Nowy Dwór. Szansą dla wrocławskiego przewoźnika może być FEnIKS, czyli Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (2021-2027).
FEnIKS to program unijny, który ma umożliwić samorządom uzyskanie środków na inwestycje w komunikację zbiorową. Wartość całego programu to 402,5 mln euro, a wysokość dofinansowania wynieść może nawet 85 proc.
Wrocław. Unia Europejska wyłoży środki na nowe tramwaje? MPK walczy o dofinansowanie
MPK Wrocław wyliczyło, że z programu FEnIKS można zakupić nawet 270 nowych tramwajów dla polskich miast. Dlatego też wrocławska spółka liczy, że przypadnie jej kawałek finansowego tortu.
Przemysław Czarnek obroniony. Marek Suski nie ma wątpliwości: opozycja robi wielkie halo
- Potrzeby polskich miast w zakresie wymiany taboru tramwajowego znacząco przekraczają tę kwotę. Wielu przewoźników, podobnie jak my, posiada w swoich zajezdniach wagony starszego typu. Jedyna szansa na szybkie pożegnanie się z nimi, a co za tym idzie zachęcenie do korzystania z komunikacji miejskiej, to unijne dofinansowanie - mówi portalowi wroclaw.pl Krzysztof Balawejder, prezes MPK Wrocław.
MPK Wrocław, w ramach prowadzonych przez ministerstwo konsultacji, wystąpiło o zwiększenie kwoty do 2 mld euro lub co najmniej do wartości dofinansowania, jakie przypada na zakup nowych autobusów dla miast w ramach Krajowego Programu Odbudowy (KPO).
- Kwota 1,1 mld euro z KPO to prawie trzykrotnie więcej niż dofinansowanie na tabor szynowy w ramach programu FEnIKS. Pamiętajmy, że zakup tramwaju to znacznie większy koszt niż zakup autobusu, więc kwota dofinansowania na ten rodzaj transportu powinna być znacząco wyższa - tłumaczy prezes MPK Wrocław.
Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej powinno odpowiedzieć na pismo MPK Wrocław do września.
Miejskie przedsiębiorstwo w ostatnich miesiącach podpisało umowę na 46 niskopodłogowych i klimatyzowanych tramwajów Moderus Gamma. Równocześnie MPK prowadzi remonty 42 składów Protram 205 WrAs i Skoda16T. W planach jest również zakup kolejnych pojazdów, które wymienią najstarsze Konstale 105.