Wrocław. Oś Zachodnia coraz bliżej. Inwestycja kosztować będzie 184 mln zł
Miasto Wrocław rozstrzygnęło przetarg dotyczący budowy Osi Zachodniej, która stanowi kolejny etap budowy Leśnicy. Najkorzystniejszą ofertę złożyła firma Pro-Tra Building. Koszt inwestycji zamknie się w 184 mln zł.
18.12.2020 | aktual.: 02.03.2022 22:24
Oś Zachodnia, zwana też przez niektórych Aleją Stabłowicką, ma za zadanie odciążyć osiedle Leśnica od nadmiernego ruchu. Obecnie ul. Kosmonautów na tym odcinku ma tylko jeden pas jezdni w każdą stronę. Jako że jest to wylot z Wrocławia w kierunku Legnicy czy Zielonej Góry, a w drugą stronę prowadzi do Autostradowej Obwodnicy Wrocławia, to panuje na niej ogromny ruch.
Za sprawą nowej trasy tranzyt zostanie poprowadzony objazdem - z obecnej drogi krajowej nr 94 (ul. Kosmonautów) na drogę omijającą osiedle Leśnica. Za sprawą Osi Zachodniej kierowcy ciężarówek będą mogli dojechać do ul. Granicznej, która z kolei prowadzi do Autostradowej Obwodnicy Wrocławia.
Wrocław. Oś Zachodnia coraz bliżej. Inwestycja kosztować będzie 184 mln zł
- To oczekiwana przez mieszkańców trasa w zachodniej części miasta. W jej ramach powstanie al. Stabłowicka, która połączy obwodnicę Leśnicy z nową osią ulicy Kosmonautów, którą wybudujemy od wysokości kąpieliska Glinianki do ul. Fieldorfa - mówił jeszcze w sierpniu Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia.
Przedmiotem najnowszego zamówienia jest budowa odcinka al. Stabłowickiej, łączącej węzeł na skrzyżowaniu al. Prezydenta Ryszarda Kaczorowskiego i ul. Zbigniewa Brzezińskiego z ulicą Kosmonautów o długości 2 km.
Na dodatek, ul. Kosmonautów zostanie rozbudowana na odcinku od rejonu skrzyżowania z ul. Jeżowską do połączenia z istniejącym dwujezdniowym przekrojem tej ulicy, w rejonie skrzyżowania z al. Architektów (długość 2,2 km). Postanie tam też pętla autobusowa.
Do przetargu na realizację inwestycji zgłosiło się osiem firm, ale dwie z nich przekroczyły planowany przez miasto budżet - konsorcjum Berger Bau Polska sp. z o.o. zaproponowało 204,88 mln zł, a PORR S.A. 206,1 mln zł. Tymczasem wrocławski magistrat planował przeznaczyć na budowę 202 mln zł.
Kolejne oferty złożyły: konsorcjum Bickhardt Bau Polska Sp. z o.o. (181,5 mln zł), Pro Tra Building sp. z o.o. (183,9 mln), Skanska S.A. (186,7 mln), Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów KOBYLARNIA S.A. (186,9 mln), STRABAG Infrastruktura Południe Sp. z o.o. (191,7 mln) oraz BUDIMEX S.A. (195,1 mln). Dwie z nich, w tym najtańsza oferta, zostały odrzucone ze względu na błędy formalne.
Wykonawca ma 24 miesiące na wykonanie prac od momentu podpisania umowy. Na to jednak trzeba będzie poczekać. Najpierw musi dojść do kontroli uprzedniej, która wynika ze współfinansowania inwestycji ze środków Unii Europejskiej.