Tramwaje za 250 mln zł. Niskoemisyjny transport kluczowy dla Wrocławia
Ponad 250 mln zł, z czego 172,7 mln zł pochodziło ze środków UE, kosztowały tramwaje, jakie MPK Wrocław nabyło w ramach realizacji jednego z projektów unijnych. Stolica Dolnego Śląska w ostatnich latach konsekwentnie stawia na rozwój transportu publicznego, podążając zgodnie ze światowymi trendami.
03.08.2023 15:44
MPK Wrocław zostało beneficjentem Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020, za sprawą którego miejskiej spółce udało się uzyskać ponad 172,7 mln zł wsparcia na zakup nowych tramwajów. Cała wartość inwestycji wyniosła 250,6 mln zł. Za tę kwotę zakupiono 56 nowoczesnych i częściowo niskopodłogowych maszyn.
Wrocław stawia na transport publiczny
Zrealizowany przy unijnym wsparciu projekt modernizacji floty taboru tramwajowego wpisuje się w obecne standardy. Miasta promują komunikację zbiorową kosztem ruchu samochodowego. W przypadku Wrocławia w grę wchodzi też kwestia ekologii i niskoemisyjności. Zakup 56 tramwajów wyprodukowanych przez Moderusa pozwolił na skasowanie starszych, dwuczłonowych i posiadających wysoką podłogę pojazdów. Zdecydowana część z nich pochodziła jeszcze z lat 70 i 80. ubiegłego wieku i nie posiadała chociażby systemu zapowiedzi głosowych.
Już w 2017 roku Jolanta Szczepańska, ówczesna dyrektor naczelna MPK Wrocław, przekonywała, że ciągła wymiana taboru tramwajowego pozwoli "przekonać mieszkańców do korzystania z naszej komunikacji".
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Dziś MPK Wrocław chwali się tym, że celem projektu zrealizowanego przy wsparciu UE był "rozwój atrakcyjnej i niskoemisyjnej komunikacji tramwajowej".
"Cel ogólny został osiągnięty poprzez realizację celów szczegółowych tj.: zwiększenie komfortu podróżowania komunikacją tramwajową, poprawę dostępności komunikacji tramwajowej dla osób o ograniczonej sprawności poruszania się, polepszenie efektywności energetycznej komunikacji tramwajowej, redukcję negatywnego wpływu komunikacji tramwajowej na zmiany klimatyczne" - czytamy w podsumowaniu projektu, z którym zapoznała się Wirtualna Polska.
W ramach inwestycji dokonano zakupów dwóch rodzajów tramwajów - Moderus Beta MF 19 AC oraz Moderus Beta MF 24 AC. Ich specyfikacja techniczna jest niemal identyczna. Pojazdy mogą pomieścić ponad 210 pasażerów - mają po 40 miejsc siedzących i ponad 170 stojących. Wyposażone są w klimatyzację, a także system monitoringu i informacji pasażerskiej.
Z myślą o osobach z niepełnosprawnościami
Pierwsze tramwaje zamówione dzięki unijnemu wsparciu pojawiły się we Wrocławiu w lipcu 2019 roku. Jednak mieszkańcy stolicy Dolnego Śląska zdążyli poznać Moderusy, bo podobne maszyny zamówiono w ramach wcześniejszych postępowań.
Zostały one wyposażone w systemy, które pomagają osobom niewidomym słabo widzącym. Na ich pokładzie funkcjonuje system zapowiedzi głosowych, zamontowano w nich też większe tablice informacyjne, a przyciski we wnętrzu tramwaju oznaczone są także w alfabecie Braille'a. Na takie rozwiązania naciskał nieodżałowany Bartłomiej Skrzyński, rzecznik Wrocławia ds. osób niepełnosprawnych, który zmarł w 2020 roku.
Nowe tramwaje moderus już na trasach! Pierwsze wrażenia
Realizacja projektu wpisuje się w trend obrany przez władze Wrocławia - przed finałami Euro 2012 w Polsce udało się zrealizować budowę linii tramwajowych na Kozanów i Gaj, a w ramach tej inwestycji zakupiono też niskopodłogowe i dwukierunkowe Skody. Następnie MPK Wrocław nabyło w całości niskopodłogowe tramwaje produkcji Pesy.
Do tego doszły inwestycje w autobusy miejskie, w efekcie czego po Wrocławiu kursują obecnie jedynie niskopodłogowe maszyny, spełniające najnowsze normy emisji spalin.
W ostatnich tygodniach we Wrocławiu uruchomiono linię tramwajową przez Popowice, na ukończeniu jest też Trasa Autobusowo-Tramwajowa na Nowy Dwór. To oznacza dalsze inwestycje w tabor miejskiego przewoźnika, którego flota musi się rozrastać w związku z większą liczbą kursów.
W maju 2023 roku Centrum Unijnych Projektów Transportowych ogłosiło, że MPK Wrocław otrzyma kolejne wsparcie - w wysokości 76 mln zł. Ta kwota pozwoli częściowo sfinansować zakup nowoczesnych i całkowicie niskopodłogowych Moderusów Gamma. Spółka nabyła 46 takich maszyn za kwotę 372 mln zł.
W kolejnym przetargu zwyciężyła natomiast bydgoska Pesa, której MPK Wrocław za 24 pojazdy zapłaci 204 mln zł. Miejska spółka ma możliwość domówienia kolejnych 16 maszyn, a wtedy wartość kontraktu wzrośnie do 337,5 mln zł.
Czytaj także: