Tramwaje za 250 mln zł. Niskoemisyjny transport kluczowy dla Wrocławia

Ponad 250 mln zł, z czego 172,7 mln zł pochodziło ze środków UE, kosztowały tramwaje, jakie MPK Wrocław nabyło w ramach realizacji jednego z projektów unijnych. Stolica Dolnego Śląska w ostatnich latach konsekwentnie stawia na rozwój transportu publicznego, podążając zgodnie ze światowymi trendami.

Tramwaje za 250 mln zł. Niskoemisyjny transport kluczowy dla Wrocławia
Tramwaje za 250 mln zł. Niskoemisyjny transport kluczowy dla Wrocławia
Źródło zdjęć: © MPK Wrocław
Łukasz Kuczera

MPK Wrocław zostało beneficjentem Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020, za sprawą którego miejskiej spółce udało się uzyskać ponad 172,7 mln zł wsparcia na zakup nowych tramwajów. Cała wartość inwestycji wyniosła 250,6 mln zł. Za tę kwotę zakupiono 56 nowoczesnych i częściowo niskopodłogowych maszyn.

Wrocław stawia na transport publiczny

Zrealizowany przy unijnym wsparciu projekt modernizacji floty taboru tramwajowego wpisuje się w obecne standardy. Miasta promują komunikację zbiorową kosztem ruchu samochodowego. W przypadku Wrocławia w grę wchodzi też kwestia ekologii i niskoemisyjności. Zakup 56 tramwajów wyprodukowanych przez Moderusa pozwolił na skasowanie starszych, dwuczłonowych i posiadających wysoką podłogę pojazdów. Zdecydowana część z nich pochodziła jeszcze z lat 70 i 80. ubiegłego wieku i nie posiadała chociażby systemu zapowiedzi głosowych.

Już w 2017 roku Jolanta Szczepańska, ówczesna dyrektor naczelna MPK Wrocław, przekonywała, że ciągła wymiana taboru tramwajowego pozwoli "przekonać mieszkańców do korzystania z naszej komunikacji".

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Dziś MPK Wrocław chwali się tym, że celem projektu zrealizowanego przy wsparciu UE był "rozwój atrakcyjnej i niskoemisyjnej komunikacji tramwajowej".

"Cel ogólny został osiągnięty poprzez realizację celów szczegółowych tj.: zwiększenie komfortu podróżowania komunikacją tramwajową, poprawę dostępności komunikacji tramwajowej dla osób o ograniczonej sprawności poruszania się, polepszenie efektywności energetycznej komunikacji tramwajowej, redukcję negatywnego wpływu komunikacji tramwajowej na zmiany klimatyczne" - czytamy w podsumowaniu projektu, z którym zapoznała się Wirtualna Polska.

Unijny program pozwolił nabyć 56 tramwajów marki Modertrans
Unijny program pozwolił nabyć 56 tramwajów marki Modertrans© Wrocławskie Inwestycje | Sebastian Borowski

W ramach inwestycji dokonano zakupów dwóch rodzajów tramwajów - Moderus Beta MF 19 AC oraz Moderus Beta MF 24 AC. Ich specyfikacja techniczna jest niemal identyczna. Pojazdy mogą pomieścić ponad 210 pasażerów - mają po 40 miejsc siedzących i ponad 170 stojących. Wyposażone są w klimatyzację, a także system monitoringu i informacji pasażerskiej.

Z myślą o osobach z niepełnosprawnościami

Pierwsze tramwaje zamówione dzięki unijnemu wsparciu pojawiły się we Wrocławiu w lipcu 2019 roku. Jednak mieszkańcy stolicy Dolnego Śląska zdążyli poznać Moderusy, bo podobne maszyny zamówiono w ramach wcześniejszych postępowań.

Zostały one wyposażone w systemy, które pomagają osobom niewidomym słabo widzącym. Na ich pokładzie funkcjonuje system zapowiedzi głosowych, zamontowano w nich też większe tablice informacyjne, a przyciski we wnętrzu tramwaju oznaczone są także w alfabecie Braille'a. Na takie rozwiązania naciskał nieodżałowany Bartłomiej Skrzyński, rzecznik Wrocławia ds. osób niepełnosprawnych, który zmarł w 2020 roku.

Nowe tramwaje moderus już na trasach! Pierwsze wrażenia

Realizacja projektu wpisuje się w trend obrany przez władze Wrocławia - przed finałami Euro 2012 w Polsce udało się zrealizować budowę linii tramwajowych na Kozanów i Gaj, a w ramach tej inwestycji zakupiono też niskopodłogowe i dwukierunkowe Skody. Następnie MPK Wrocław nabyło w całości niskopodłogowe tramwaje produkcji Pesy.

Do tego doszły inwestycje w autobusy miejskie, w efekcie czego po Wrocławiu kursują obecnie jedynie niskopodłogowe maszyny, spełniające najnowsze normy emisji spalin.

W ostatnich tygodniach we Wrocławiu uruchomiono linię tramwajową przez Popowice, na ukończeniu jest też Trasa Autobusowo-Tramwajowa na Nowy Dwór. To oznacza dalsze inwestycje w tabor miejskiego przewoźnika, którego flota musi się rozrastać w związku z większą liczbą kursów.

Moderusy są dostosowane do osób z niepełnosprawnościami
Moderusy są dostosowane do osób z niepełnosprawnościami© MPK Wrocław

W maju 2023 roku Centrum Unijnych Projektów Transportowych ogłosiło, że MPK Wrocław otrzyma kolejne wsparcie - w wysokości 76 mln zł. Ta kwota pozwoli częściowo sfinansować zakup nowoczesnych i całkowicie niskopodłogowych Moderusów Gamma. Spółka nabyła 46 takich maszyn za kwotę 372 mln zł.

W kolejnym przetargu zwyciężyła natomiast bydgoska Pesa, której MPK Wrocław za 24 pojazdy zapłaci 204 mln zł. Miejska spółka ma możliwość domówienia kolejnych 16 maszyn, a wtedy wartość kontraktu wzrośnie do 337,5 mln zł.

Czytaj także:

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (8)