Warszawskie Badanie Ruchu. Wypełnij ankietę online
Ankieta online to elektroniczny „dzienniczek podróży”, zawierający pytania o wszystkie miejsca odwiedzone w poprzednim dniu.
29.09.2015 18:00
Autobusem, samochodem, metrem, rowerem, a może pieszo? Skąd, dokąd i jak długo? Jak mieszkańcy poruszają się po Warszawie? Trwa przeprowadzanie ankiety online Warszawskiego Badania Ruchu 2015.
Warszawskie Badanie Ruchu 2015 ruszyło 8 kwietnia i zakończyło się 27 czerwca. Przez ten czas zebrane zostały informacje o sposobach podróżowania po mieście przez warszawiaków, a także dane o ruchu pojazdów. W ciągu trzech miesięcy ankieterzy przepytali 17 tys. osób.
Wypełnij ankietę online
Teraz ZTM chce umożliwić udział w badaniu osobom, do których ankieterzy nie dotarli. Akcja ma na celu poznnie codziennych zachowań zarówno pasażerów komunikacji publicznej, użytkowników samochodów osobowych, rowerzystów, jak i pieszych. Ankieta jest skierowana do wszystkich osób od 6 roku życia, które na co dzień poruszają się po Warszawie – zarówno jej mieszkańców, jak i osób, które do Warszawy dojeżdżają.
Ankieta online to elektroniczny „dzienniczek podróży”, zawierający pytania o wszystkie miejsca odwiedzone w poprzednim dniu - od momentu wyjścia z domu, poprzez miejsce pracy, szkołę, wizytę w sklepie, kinie czy u znajomych, aż po powrót do domu; środki transportu oraz godziny rozpoczęcia i zakończenia podróży. Ankieta jest anonimowa, a wszystkie udzielone informacje objęte są ochroną. Elektroniczny „dzienniczek” można wypełniać wielokrotnie, opisując swoje podróże po mieście w różnych dniach. Ankieta dostępna jest do 25 października pod adresem www.transport.um.warszawa.pl/wbr2015 .
Czym jest „podróż”?
W ankiecie online ZTM prosi osoby poruszające się po Warszawie o opisanie swoich podróży po mieście. Dla prawidłowego przebiegu badania ważne jest odróżnienie „podróży” od innego typu przemieszczeń po mieście.
Podróże, o które pytają, to każde przemieszczenie się:
- którego początek lub koniec położone są na obszarze Warszawy,
- dokonane na odległość co najmniej 100 m (np. około 4 minuty pieszo),
- mające określony cel,
- dokonane dowolnymi środkami transportu lub pieszo.
Przykładowo podróżami są: jazda do pracy, szkoły, odprowadzenie dziecka do przedszkola, udanie się po zakupy, do lekarza, wizyta u znajomych, jazda rekreacyjna rowerem/ motocyklem/ samochodem.
Jednak podróżami już nie są: spacer w pobliżu miejsca zamieszkania, dojście do/z przystanku, parkingu, podróże wykonywane w ramach pracy w zawodach takich jak: kierowca, dostawca, operator sprzętu budowlanego, przedstawiciel handlowy itp.
Co to jest WBR?
Warszawskie Badanie Ruchu 2015 to tak naprawdę kilka różnego rodzaju badań. Najistotniejszą częścią były badania ankietowe mieszkańców Warszawy prowadzone w losowo wybranych gospodarstwach domowych. Respondenci odpowiadali na pytania m.in. o liczbę podróży w ciągu doby, cel podróży, powód podróży, czas trwania, sposób podróżowania. Drugą częścią WBR był pomiar ruchu drogowego, czyli liczby poruszających się pojazdów. I trzecim, uzupełniającym badaniem, jest ankieta w internecie. Na podstawie zebranych danych zbudowany zostanie tzw. komputerowy model ruchu dla obszaru całej aglomeracji warszawskiej.
Taki model pozwala na przygotowywanie różnego rodzaju analiz i prognoz ruchu w opracowaniach, planach i projektach dotyczących rozwoju systemu komunikacyjnego w mieście. Za pomocą modelu można np. sprawdzić jak będą wykorzystywane planowane drogi lub linie tramwajowe, jakie ich trasy będą najlepsze, jak dana inwestycja wpłynie na czasy podróżowania, ruch na innych ulicach i liczbę pasażerów w innych środkach komunikacji. Model pokazuje też gdzie pojadą kierowcy po zamknięciu jakiejś drogi na czas remontu i którędy można poprowadzić objazdy. Pozwala także na ocenę efektywności inwestycji komunikacyjnych. Po raz pierwszy przygotowany będzie także model ruchu rowerowego.
Pełny raport z WBR 2015 zawierający zestawienia opisujące zachowania komunikacyjne mieszkańców Warszawy (m.in. liczb podróży wykonywanych w ciągu doby w określonych celach, wykorzystywanych środków transportu i czasów podróży) oraz wielkości ruchu i liczby pasażerów komunikacji zbiorowej zostanie opracowany do końca listopada. Model ruchu będzie gotowy do końca maja 2016 r.
Przeczytaj też: Śpiewak wygrał z Jakubiakiem. Sprawę zbada komisja rewizyjna