Uwaga, dziś protesty na drogach wjazdowych do Warszawy
"Apelujemy o korzystanie z objazdów przygotowanych przez funkcjonariuszy"
W niedzielę po południu - w związku z protestami mieszkańców kilku mazowieckich gmin przeciwko planowanej budowie linii wysokiego napięcia - spodziewane są utrudnienia w ruchu m.in. na trasie katowickiej w m. Oddział oraz na drodze krajowej nr 7 w m. Pamiątka.
Utrudnienia mają także wystąpić na drogach: nr 719 w Jaktorowie oraz nr 579 w Makówce. Policja na bieżąco będzie nadzorować ruch na wszystkich odcinkach dróg objętych protestami i kierować podróżnych na najbliższe objazdy.
Protesty w miejscowościach Oddział i Pamiątka mają zacząć się o godz. 15.00, w Jaktorowie o godz. 15.30, zaś w Makówce o godz. 16.00 Ich uczestnicy będą chodzili po przejściach dla pieszych, co - jak przyznaje policja - może wiązać się z wystąpieniem znacznych utrudnień w ruchu. Wszystkie protesty mają potrwać do godz. 20.00
- Apelujemy do kierowców o zachowanie szczególnej ostrożności i korzystanie z objazdów przygotowanych przez funkcjonariuszy - zaznaczyła w komunikacie informującym o utrudnieniach stołeczna policja.
Policjanci w związku z zapowiedzianymi protestami proszą wszystkich kierowców o "dokładne planowanie podróży i szczególną ostrożność, a tam, gdzie to jest możliwe o wybieranie dróg alternatywnych oraz o stosowanie się do informacji na tablicach i znakach drogowych oraz do poleceń funkcjonariuszy".
Pamiątka z podróży
W przypadku blokady w Pamiątce dla kierowców jadących w stronę Krakowa zalecane jest skręcenie w prawo w miejscowości Rembertów w ul. Główną i następnie przejazd przez Michrów i Kruszew do drogi krajowej nr 50. Z kolei jadący w stronę Warszawy powinni w Głuchowie zjechać z "7" w prawo do Lesznowoli, dalej wjechać na drogę nr 772 i przez Prażmów dojechać do miejscowości Łoś, gdzie należy wjechać na drogę nr 876 i kierować się do Tarczyna. Alternatywny objazd dla jadących do stolicy ma prowadzić ulicami w pobliżu blokady: Graniczną, Ogrodową i Pawłowicką. Wyznaczone objazdy nie dotyczą jednak pojazdów ciężarowych - uprzedza policja.
Z kolei w przypadku blokady na trasie katowickiej kierowcy jadący z Warszawy w kierunku Katowic mogą jechać przez miejscowości: Huta Żabiowolska, Żabia Wola, Kaleń, Skuły, Piotrkowice, Chudolipie na drogę krajową nr 50 w kierunku Mszczonowa. Natomiast jadący w kierunku Warszawy będą kierowani do węzła Wiskitki na trasę A-2. W przypadku pozostałych blokad objazdy będą prowadzone najbliższymi lokalnymi drogami.
Energia dla kilku milionów
To już kolejny w tym roku protest mieszkańców mazowieckich gmin, przez które ma przebiegać linia energetyczna najwyższych napięć z Kozienic do Ołtarzewa. Zdaniem protestujących inwestycja wpłynie negatywnie m.in. na jakość wody. Natomiast sadownicy z Grójca uważają, że linia 400 kV będzie miała zły wpływ na jakość ich upraw.
Przebieg linii wytyczany był wielokrotnie. Na początku sierpnia Polskie Sieci Elektroenergetyczne poinformowały, że linia energetyczna najwyższych napięć 400 kV Kozienice-Ołtarzew będzie budowana z wykorzystaniem korytarza określonego w planie zagospodarowania przestrzennego woj. mazowieckiego i przebiegać przez gminy Żabia Wola, Jaktorów, Radziejowice, Grodzisk Mazowiecki, Jasieniec oraz Promna.
"Wytyczenie nowego wariantu to z jednej strony pogrzebanie wypracowanego przez wiele miesięcy społecznego konsensusu i wyciszenie głosu ekspertów oraz mieszkańców poszkodowanych przez zmianę decyzji, a z drugiej konieczność wykonania dodatkowych badań i analiz, a także kolejne konsultacje społeczne, co w praktyce uniemożliwi budowę linii Kozienice-Ołtarzew w najbliższym czasie" - wskazują protestujący.
PSE przekonują zaś, że linia ta jest bardzo ważną inwestycją. Według PSE posłuży ona do wyprowadzenia mocy z budowanego największego w Polsce bloku energetycznego 1070 MW w elektrowni w Kozienicach. Ma też dostarczać energię nie tylko do rozrastającej się aglomeracji warszawskiej i samej Warszawy, ale też centralnego i północnowschodniego regionu Polski; w sumie dla co najmniej kilku milionów ludzi.
(PAP)
Przeczytajcie też: Koniec Masy Krytycznej. "We wrześniu ostatni przejazd"