Skanowanie 3D tuneli metra [WIDEO]
Skaning laserowy, wykorzystywany na budowie II linii metra pozwala na określenie dokładnego położenia tuneli. Po co? Przeczytajcie (zobaczcie niesamowity film!)
Od początku roku przeskanowano już 5 odcinków międzystacyjnych, a uzyskane pomiary wykazały, że tunele znajdują się w niemalże idealnym położeniu względem założeń projektowych. Dopuszczalne odchylenia nie zostały przekroczone, co oznacza, że na badanym ponad czterokilometrowym dystansie tarcze TBM perfekcyjnie poruszały się po wyznaczonym szlaku.
Skaning laserowy to innowacja na światowym rynku usług inwentaryzacji wykonanych prac. Na budowie Centralnego Odcinka II Linii Metra została wykorzystana do oceny dokładności wykonania tuneli oraz stacji.
Skaning laserowy 3D to – krótko mówiąc – przeniesienie dowolnego istniejącego obiektu w cyfrową, pełnowymiarową rzeczywistość. Trójwymiarową i plastyczną, mierzoną z wysoką dokładnością. Po obróbce komputerowej, zeskanowany obiekt jako model 3D można nie tylko obejrzeć ze wszystkich stron, zajrzeć do jego środka, ale też odtworzyć faktury oraz wymiary nawet najdrobniejszego szczegółu. Alternatywnym rozwiązaniem jest fizyczne wykonanie pomiarów przez zespół geodetów, którym zinwentaryzowanie analogicznego odcinka zajęłoby tygodnie!