Praga z obwodnicą, dla pieszych i rowerzystów?
Mniej samochodów po prawej stronie Wisły. Czy to możliwe?
Na zlecenie stołecznego ratusza powstał dokument, który ma wyznaczać kierunek rozwoju komunikacji na Pradze. Najważniejsze elementy projektu to budowa wschodniego odcinka obwodnicy Śródmieście, ograniczenie ruchu na Wybrzeżu Helskim, ułatwienie życia rowerzystom i pieszym oraz więcej parkingów w rejonie zoo - Dowiadujemy się ze strony TVN Warszawa. Dokument zatytułowany "Studium zaspokojenia potrzeb ruchu pieszego oraz transportu publicznego w związku z rewitalizacją nabrzeży Wisły" powstał w pracowni TransEko pod kierunkiem dra inż. Andrzeja Brzezińskiego na zlecenie stołecznego Zarządu Mienia.
Czytaj też: Zgłoś swój pomysł do "Otwartej Warszawy"!__
Celem tego dokumentu jest przedstawienie rozwiązań, które poprawią jakość przestrzeni miejskiej w centrum Pragi. Chodzi także o zbliżenie dzielnicy do Wisły . Jak wynika ze studium, możliwe są trzy modele funkcjonowania ulic: prosamochodowy, zachowawczy oraz redukujący ruch zmotoryzowanych, szczególnie na odcinku pomiędzy mostem Gdańskim i Świętokrzyskim. Autorzy dokumentu poparli ostatni pomysł - jako jedyny według nich, który "wypełnia założenia strategiczne miasta i odpowiada aspiracjom przyszłego, nowoczesnego centrum Warszawy".
Obwodnica, kładka w miejsce mostu i więcej przejść dla pieszych
Za najważniejszy priorytet uznano budowę wschodniego odcinka obwodnicy śródmiejskiej, w pierwszej kolejności na odcinku od ronda Żaba do Trasy Świętokrzyskiej. Obwodnica jest decydującym elementem znaczących zmian na obszarze Pragi. Jak dowiadujemy się z dokumentu, zmiany dotyczyłyby również terenów nad Wisłą - docelowo Wybrzeża Helskie miałoby mieć po jednym pasie, a prędkość ograniczoną do 30 km/h. Autorzy studium odradzają również budowę Traktu Nadwiślańskiego, czyli przedłużenia Wybrzeża Helskiego za mostem Gdańskim na północ. Zalecają również obniżenie rangi ul. Jagiellońskiej. Z kolei Wał Miedzeszyński miałby zachować swój obecny charakter - choć miałyby się pojawić dodatkowe przejscia dla pieszych i przejazdy rowerowe.
Eksperci odradzają również budowę mostu samochodowego na osi Okrzei i Karowej, a zalecają budowę kładki pieszo-rowerowej w tym obszarze. Sceptycznie odnoszą się także do powstania tunelu w ciągu ul. Nowo-Jagiellońskiej, który planowano na odcinku od al. Solidarności do ul. Okrzei.
Według autorów studium należałoby ograniczyć ruch samochodów w rejonie ulic al. Solidarności – Targowa – Okrzei – Wybrzeże Szczecińskie poprzez zrobienie z ulicy Kłopotowskiego drogi jednokierunkowej oraz zmniejszenie natężenia ruchu na Okrzei. Zwężona miałaby zostać ul. Ratuszowa na odcinku od Jagiellońskiej do Wybrzeża Helskiego. Do tego miałyby tu powstać pasy i kontrapasy dla rowerzystów. Ścieżki rowerowe miałyby też powstać na Wybrzeżu Helskim i Wybrzeżu Szczecińskim. Studium zakłada też nowe przejścia dla pieszych i przejazdy dla rowerzystów pod mostem Śląsko-Dąbrowskim.
W studium rekomenduje się również modernizację parkingu obsługującego zoo przy Wybrzeżu Helskim oraz budowę dwóch nowych: przy rondzie Starzyńskiego oraz wzdłuż Jagiellońskiej w kierunku pl. Hallera. Pasy postojowe miałyby znaleźć się także po wschodniej stronie Wybrzeża Helskiego. Liczba miejsc parkingowych przy Ratuszowej (przy zoo) zostałaby ograniczona i przeznaczona tylko dla chwilowego postoju.
Jak podobają się Wam takie plany dla Pragi?