Praga z obwodnicą, dla pieszych i rowerzystów?
Mniej samochodów po prawej stronie Wisły. Czy to możliwe?
22.10.2014 11:42
Na zlecenie stołecznego ratusza powstał dokument, który ma wyznaczać kierunek rozwoju komunikacji na Pradze. Najważniejsze elementy projektu to budowa wschodniego odcinka obwodnicy Śródmieście, ograniczenie ruchu na Wybrzeżu Helskim, ułatwienie życia rowerzystom i pieszym oraz więcej parkingów w rejonie zoo - Dowiadujemy się ze strony TVN Warszawa. Dokument zatytułowany "Studium zaspokojenia potrzeb ruchu pieszego oraz transportu publicznego w związku z rewitalizacją nabrzeży Wisły" powstał w pracowni TransEko pod kierunkiem dra inż. Andrzeja Brzezińskiego na zlecenie stołecznego Zarządu Mienia.
Czytaj też: Zgłoś swój pomysł do "Otwartej Warszawy"!__
Celem tego dokumentu jest przedstawienie rozwiązań, które poprawią jakość przestrzeni miejskiej w centrum Pragi. Chodzi także o zbliżenie dzielnicy do Wisły . Jak wynika ze studium, możliwe są trzy modele funkcjonowania ulic: prosamochodowy, zachowawczy oraz redukujący ruch zmotoryzowanych, szczególnie na odcinku pomiędzy mostem Gdańskim i Świętokrzyskim. Autorzy dokumentu poparli ostatni pomysł - jako jedyny według nich, który "wypełnia założenia strategiczne miasta i odpowiada aspiracjom przyszłego, nowoczesnego centrum Warszawy".
Obwodnica, kładka w miejsce mostu i więcej przejść dla pieszych
Za najważniejszy priorytet uznano budowę wschodniego odcinka obwodnicy śródmiejskiej, w pierwszej kolejności na odcinku od ronda Żaba do Trasy Świętokrzyskiej. Obwodnica jest decydującym elementem znaczących zmian na obszarze Pragi. Jak dowiadujemy się z dokumentu, zmiany dotyczyłyby również terenów nad Wisłą - docelowo Wybrzeża Helskie miałoby mieć po jednym pasie, a prędkość ograniczoną do 30 km/h. Autorzy studium odradzają również budowę Traktu Nadwiślańskiego, czyli przedłużenia Wybrzeża Helskiego za mostem Gdańskim na północ. Zalecają również obniżenie rangi ul. Jagiellońskiej. Z kolei Wał Miedzeszyński miałby zachować swój obecny charakter - choć miałyby się pojawić dodatkowe przejscia dla pieszych i przejazdy rowerowe.
Eksperci odradzają również budowę mostu samochodowego na osi Okrzei i Karowej, a zalecają budowę kładki pieszo-rowerowej w tym obszarze. Sceptycznie odnoszą się także do powstania tunelu w ciągu ul. Nowo-Jagiellońskiej, który planowano na odcinku od al. Solidarności do ul. Okrzei.
Według autorów studium należałoby ograniczyć ruch samochodów w rejonie ulic al. Solidarności – Targowa – Okrzei – Wybrzeże Szczecińskie poprzez zrobienie z ulicy Kłopotowskiego drogi jednokierunkowej oraz zmniejszenie natężenia ruchu na Okrzei. Zwężona miałaby zostać ul. Ratuszowa na odcinku od Jagiellońskiej do Wybrzeża Helskiego. Do tego miałyby tu powstać pasy i kontrapasy dla rowerzystów. Ścieżki rowerowe miałyby też powstać na Wybrzeżu Helskim i Wybrzeżu Szczecińskim. Studium zakłada też nowe przejścia dla pieszych i przejazdy dla rowerzystów pod mostem Śląsko-Dąbrowskim.
W studium rekomenduje się również modernizację parkingu obsługującego zoo przy Wybrzeżu Helskim oraz budowę dwóch nowych: przy rondzie Starzyńskiego oraz wzdłuż Jagiellońskiej w kierunku pl. Hallera. Pasy postojowe miałyby znaleźć się także po wschodniej stronie Wybrzeża Helskiego. Liczba miejsc parkingowych przy Ratuszowej (przy zoo) zostałaby ograniczona i przeznaczona tylko dla chwilowego postoju.
Jak podobają się Wam takie plany dla Pragi?