RegionalneWarszawaParyż - całe miasto objęte strefą "Tempo 30". Z cyklu "Ciekawostki z innych stolic"

Paryż - całe miasto objęte strefą "Tempo 30". Z cyklu "Ciekawostki z innych stolic"

Na prawie wszystkich paryskich ulicach ma obowiązywać maksymalny limit prędkości - 30 km na godzinę. Czy w Warszawie jest możliwe takie rozwiązanie?

Paryż - całe miasto objęte strefą "Tempo 30". Z cyklu "Ciekawostki z innych stolic"

Świeżo wybrana mer Paryża, Anne Hidalgo przygotowała rewolucyjny projekt. Na prawie wszystkich paryskich ulicach będzie obowiązywał maksymalny limit prędkości - 30 km na godzinę. Wyjątkami mają być niektóre ulice głównych osi miasta oraz te, które leżą wzdłuż Sekwany (coś jak nasza Wisłostrada). Jednak i tam mowa mer chce wprowadzić mocne ograniczenia. Na głównej obwodnicy miasta już ograniczono prędkość do 70 km na godzinę. Dodatkowo Anne Hidalgo chce wprowadzić w Paryżu tzw. "Strefy Spotkań", w których piesi i rowerzyści mieliby pierwszeństwo przed samochodami a górny limit prędkości wynosiłby... 20 km na godzinę. To prawdziwa révolution à la française - jak napisał serwis Worldstreets.

Czy takie rozwiązanie byłoby możliwe w Warszawie? Podobne pomysły już były. Jakiś czas temu próbowano wprowadzić ograniczenie do 30 km na Muranowie, pojawiła się też inicjatywa Tempo30napradze.pl, ale poważniejszych działań w tym kierunku nie podjęto. Jak jeżdżą warszawscy kierowcy, wszyscy wiemy. Tymczasem jadąc z prędkością 30 km/godz. samochód w razie nagłej potrzeby zatrzymuje się już po 14 metrach. Przy jeździe z prędkością 50 km – dopiero po 28 metrach, z których pierwsze 14 metrów to droga przebyta w czasie reakcji na bodziec wymagający hamowania. Według badań czas ten wynosi nawet 1,5 sekundy. Przy prędkości 30 km/godz. pokonamy wówczas tylko 8,3 metra (dane podajemy za Tempo30napradze.pl)

Poza tym gdy auto uderzy w pieszego przy 50 km/godz, skutki odpowiadają upadkowi z wysokości 10 metrów, a szanse na przeżycie wynoszą około 30%. Jeśli wypadek ma miejsce przy prędkości 30 km/godz, odpowiada to upadkowi z 3,5 metra. Szanse przeżycia wzrastają do 90%. Badania wykazują, że przy limicie prędkości (do 30) w miastach ma miejsce mniej wypadków . Szczególnie z udziałem dzieci.

Tymczasem tylko w I kwartale 2014 zarejestrowano na drogach warszawskiego garnizonu 379 wypadków, w których zginęły 34 osoby. Najwięcej wypadków spowodowanych było z winy kierujących - aż 313.

Więc może pomysł Anne Hidalgo na wprowadzenie ograniczenia prędkości w mieście do 30 km na godzinę ma sens? Jeśli nie w całym mieście, to na przykład w wyznaczonych strefach? O ty, gdzie miałyby się pojawić, zdecydowaliby sami mieszkańcy. A może wystarczyłoby tylko konsekwentnie przestrzegać dotychczasowego ograniczenia prędkości do 50 km na godzinę?

Co o tym myślicie? czy warszawiacy są gotowi na taką rewolucję i czy ma ona sens? Czekamy na Wasze opinie.

Obraz
komunikacjasamochodywypadki
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)