Nowe drogi nie odkorkują Warszawy!

W tym roku w korkach spędzimy pięć godzin więcej niż w zeszłym!

Obraz

Firma TomTom przygotowała raport, w którym nasza stolica jest zawsze na bardzo wysokiej pozycji. Dlaczego? Bowiem o miejscu w rankingu decyduje średni poziom zatłoczenia. O sprawie czytamy w Gazecie Prawnej .

Mieszkaniec Madrytu czy Liverpoolu dojeżdżając do pracy spędzi w tym roku w korkach 2,5 dnia. Warszawiak – 4,5 dnia. Mimo kolejnych inwestycji mających odkorkować miasto, Warszaw wciąż znajduje się w ścisłej czołówce.****

W najnowszym raporcie średni poziom zatłoczenia dla Warszawy wynosi 44 proc. Oznacza on, o ile więcej czasu zajmuje przejazd przez miasto w porównaniu z sytuacją, gdy ruch uliczny przepływa swobodnie. Jeśli nasz dojazd do pracy trwa pół godziny, a sytuacja nie ulegnie poprawie,* w tym roku w korkach spędzimy aż 110 godzin.* W 2012 r. było to 105 godzin przy wskaźniku zatłoczenia wynoszącym 42 proc.

TomTom zbadała 59 europejskich miast, które mają powyżej 800 tys. mieszkańców. Gorzej od Warszawy jest tylko w Moskwie (65 proc.) i Stambule (57 proc.).

Gazeta zwraca uwagę na inna rzecz. Z danych GUS wynika, że o ile w 2005 r. w mieście było 1700 km dróg powiatowych i gminnych o nawierzchni twardej, o tyle w 2011 r. – już niemal 1900 km. W tym samym okresie zwiększył się też tabor komunikacji miejskiej: autobusów z 1458 do 1561 sztuk, a tramwajów z 714 do 779. Ukończono budowę pierwszej linii metra, otwarto most Skłodowskiej-Curie, część południowej obwodnicy (POW), dociągnięto wreszcie autostradę A2. Zwiększyła się sieć buspasów. Tymczasem zatory w stolicy są coraz większe.

Co jest przyczyną? Na pewno wzrost zmotoryzowania mieszkańców stolicy i okolic. W 2000 r. posiadaliśmy 611 tys. aut, obecnie - 965 tysięcy, co oznacza, że na tysiąc osób przypada 580 samochodów osobowych. Dla porównania, w mniej zakorkowanym Berlinie - 324.

Czy sytuacja się poprawi po otwarciu II linii metra oraz zakończenia budowy Południowej Obwodnicy Warszawy? Niekoniecznie. Budowa (lub modernizacja)
nowych dróg nie zawsze prowadzi do zwiększenia przepustowości - gdy kierowcy dostają nowe drogi, rezygnują z komunikacji publicznej i korki znów się zwiększają.

Obraz
Wybrane dla Ciebie
Porwane dzieci mają wrócić do Ukrainy. 12 krajów przeciw
Porwane dzieci mają wrócić do Ukrainy. 12 krajów przeciw
20-letni Francuz zmarł w Warszawie. Policja szuka świadków
20-letni Francuz zmarł w Warszawie. Policja szuka świadków
Kiedy uderzy największy mróz? Jest już pierwsza prognoza na ferie
Kiedy uderzy największy mróz? Jest już pierwsza prognoza na ferie
Pogoda w grudniu nie będzie zimowa. Nadchodzi ocieplenie w prognozach
Pogoda w grudniu nie będzie zimowa. Nadchodzi ocieplenie w prognozach
Waszyngton łaja Europę. "Dwa kluczowe przesłania"
Waszyngton łaja Europę. "Dwa kluczowe przesłania"
Ludzie Republiki promują nową platformę. Członek KRRiT złoży wniosek
Ludzie Republiki promują nową platformę. Członek KRRiT złoży wniosek
Poranek Wirtualnej Polski. Prezydent wetuje ustawy. Co dalej?
Poranek Wirtualnej Polski. Prezydent wetuje ustawy. Co dalej?
Wielka akcja wymierzona w pedofilów. Zatrzymano ponad 100 osób
Wielka akcja wymierzona w pedofilów. Zatrzymano ponad 100 osób
Cztery kwestie na stole. Trump będzie musiał podjąć decyzję ws. wojny
Cztery kwestie na stole. Trump będzie musiał podjąć decyzję ws. wojny
Pomysł Tuska nie podoba się Polakom. Większość jest przeciw
Pomysł Tuska nie podoba się Polakom. Większość jest przeciw
Głośna promocja pod lupą. Rzeczniczka Praw Dziecka złożyła skargę
Głośna promocja pod lupą. Rzeczniczka Praw Dziecka złożyła skargę
Trzytonowa bomba spadła na Myrnohrad. Trudna sytuacja Ukraińców
Trzytonowa bomba spadła na Myrnohrad. Trudna sytuacja Ukraińców