Nowe drogi nie odkorkują Warszawy!

W tym roku w korkach spędzimy pięć godzin więcej niż w zeszłym!

Obraz

Firma TomTom przygotowała raport, w którym nasza stolica jest zawsze na bardzo wysokiej pozycji. Dlaczego? Bowiem o miejscu w rankingu decyduje średni poziom zatłoczenia. O sprawie czytamy w Gazecie Prawnej .

Mieszkaniec Madrytu czy Liverpoolu dojeżdżając do pracy spędzi w tym roku w korkach 2,5 dnia. Warszawiak – 4,5 dnia. Mimo kolejnych inwestycji mających odkorkować miasto, Warszaw wciąż znajduje się w ścisłej czołówce.****

W najnowszym raporcie średni poziom zatłoczenia dla Warszawy wynosi 44 proc. Oznacza on, o ile więcej czasu zajmuje przejazd przez miasto w porównaniu z sytuacją, gdy ruch uliczny przepływa swobodnie. Jeśli nasz dojazd do pracy trwa pół godziny, a sytuacja nie ulegnie poprawie,* w tym roku w korkach spędzimy aż 110 godzin.* W 2012 r. było to 105 godzin przy wskaźniku zatłoczenia wynoszącym 42 proc.

TomTom zbadała 59 europejskich miast, które mają powyżej 800 tys. mieszkańców. Gorzej od Warszawy jest tylko w Moskwie (65 proc.) i Stambule (57 proc.).

Gazeta zwraca uwagę na inna rzecz. Z danych GUS wynika, że o ile w 2005 r. w mieście było 1700 km dróg powiatowych i gminnych o nawierzchni twardej, o tyle w 2011 r. – już niemal 1900 km. W tym samym okresie zwiększył się też tabor komunikacji miejskiej: autobusów z 1458 do 1561 sztuk, a tramwajów z 714 do 779. Ukończono budowę pierwszej linii metra, otwarto most Skłodowskiej-Curie, część południowej obwodnicy (POW), dociągnięto wreszcie autostradę A2. Zwiększyła się sieć buspasów. Tymczasem zatory w stolicy są coraz większe.

Co jest przyczyną? Na pewno wzrost zmotoryzowania mieszkańców stolicy i okolic. W 2000 r. posiadaliśmy 611 tys. aut, obecnie - 965 tysięcy, co oznacza, że na tysiąc osób przypada 580 samochodów osobowych. Dla porównania, w mniej zakorkowanym Berlinie - 324.

Czy sytuacja się poprawi po otwarciu II linii metra oraz zakończenia budowy Południowej Obwodnicy Warszawy? Niekoniecznie. Budowa (lub modernizacja)
nowych dróg nie zawsze prowadzi do zwiększenia przepustowości - gdy kierowcy dostają nowe drogi, rezygnują z komunikacji publicznej i korki znów się zwiększają.

Obraz

Wybrane dla Ciebie

Mówi "nie" Trumpowi. Blokuje wysłanie wojsk do Portland
Mówi "nie" Trumpowi. Blokuje wysłanie wojsk do Portland
Tragiczny wypadek w Nowym Jorku. Zginęły dwie 13-latki
Tragiczny wypadek w Nowym Jorku. Zginęły dwie 13-latki
"To atak". Polska ambasada reaguje na profanację pomnika Jana Pawła II
"To atak". Polska ambasada reaguje na profanację pomnika Jana Pawła II
Berlin mówi "stop". Zapowiada zmianę ws. migrantów
Berlin mówi "stop". Zapowiada zmianę ws. migrantów
Wyższa emerytura dzięki wnuczkom. Nawet o 11 tys. zł
Wyższa emerytura dzięki wnuczkom. Nawet o 11 tys. zł
Poparcie Putina niekorzystne dla Orbana? Ekspert nie ma wątpliwości
Poparcie Putina niekorzystne dla Orbana? Ekspert nie ma wątpliwości
Wpadli na trop dzięki "staremu". Ujawnili kolumbijski proceder
Wpadli na trop dzięki "staremu". Ujawnili kolumbijski proceder
Tragiczny wypadek w Opolu. Mężczyzna spadł z ósmego piętra
Tragiczny wypadek w Opolu. Mężczyzna spadł z ósmego piętra
Netanjahu: Hamas zostanie rozbrojony
Netanjahu: Hamas zostanie rozbrojony
Zmasowany atak na Ukrainę. Polska poderwała myśliwce
Zmasowany atak na Ukrainę. Polska poderwała myśliwce
Kolejny "niezidentyfikowany obiekt". Jest komunikat ŻW
Kolejny "niezidentyfikowany obiekt". Jest komunikat ŻW
Zmasowany atak na Ukrainę. Rosjanie poderwali "Niedźwiedzie"
Zmasowany atak na Ukrainę. Rosjanie poderwali "Niedźwiedzie"