Głośna promocja pod lupą. Rzeczniczka Praw Dziecka złożyła skargę
Komisja Etyki Reklamy uznała trzy skargi Rzeczniczki Praw Dziecka Moniki Horny-Cieślak. Sprawy dotyczyły promocji Wydawnictwa NieZwykłe, festiwalu Hevelka i sieci Media Expert. Decyzje są nieprawomocne.
Najważniejsze informacje:
- Komisja Etyki Reklamy uwzględniła trzy skargi Rzeczniczki Praw Dziecka dotyczące naruszeń Kodeksu Etyki Reklamy i Karty Ochrony Dzieci w Reklamie.
- Zakwestionowano: promocję książki Wydawnictwa NieZwykłe, komunikację festiwalu Hevelka oraz akcję Media Expert "Piątka za piątkę".
- Uchwały nie są prawomocne. Strony mają 10 dni na odwołanie.
Rzeczniczka Praw Dziecka zaskarżyła trzy kampanie, wskazując zagrożenia dla rozwoju dzieci i naruszenia standardów etycznych. Komisja Etyki Reklamy przychyliła się do jej argumentów.
Burza po wecie prezydenta. W Sejmie komentują ruch Nawrockiego
Skargi obejmowały przepisy Kodeksu Etyki Reklamy, w tym zakaz promowania przemocy i dyskryminacji oraz zapisy Karty Ochrony Dzieci w Reklamie.
PRZECZYTAJ TAKŻE: Skazani bez rozprawy. Więzienie dla rodziców po śmierci niemowlaka
"Reklamy publikowane w takim kształcie są niedopuszczalne"
RPD wskazała na materiał z lipca 2025 r. z bardzo młodą dziewczyną z pętlą na szyi, podpiętą do ruszającego auta, opatrzony hasłem: "Kup bilet, żeby Nika nie musiała więcej ryzykować swoim życiem".
Zarzuty dotyczyły m.in. art. 5 i 6 KER (przemoc, szok i lęk) oraz art. 25 KER i art. 5 Karty (zagrożenie dla rozwoju dzieci). - Potężny kryzys zdrowia psychicznego wśród dzieci i młodzieży jest faktem. Dlatego reklamy publikowane w takim kształcie są niedopuszczalne - podkreśliła w skardze Horna-Cieślak.
W drugiej sprawie RPD zaatakowała komunikację festiwalu Hevelka. W relacji na Facebooku pokazano dwoje nieletnich na obracającej się platformie z napisem "Dzieci do 13 lat wchodzą za darmo!" i oznaczeniami wydarzenia alkoholowego.
W ocenie skargi naruszono art. 13 Ustawy o wychowaniu w trzeźwości oraz artykuły Karty, zakazujące łączenia wizerunku dzieci z alkoholem. RPD argumentowała, że uczestnictwo dzieci w akcjach promujących alkohol budzi szczególny niepokój.
Media Expert i akcja "Piątka za piątkę". Czy to dyskryminacja dzieci?
Trzecia skarga dotyczyła promocji Media Expert. RPD zarzuciła naruszenia art. 4 i 25 KER oraz art. 5 pkt 9 Karty, podnosząc, że nagradzanie wyłącznie za oceny wzmacnia presję i krzywdząco wartościuje dzieci, wbrew zapisom Konwencji o prawach dziecka i Konwencji o prawach osób z niepełnosprawnościami. Rzeczniczka zaznaczyła, że każde dziecko ma unikatowe talenty, które nie zawsze widać w ocenach.
RPD apelowała o odstąpienie od podobnych praktyk handlowych lub o takie projektowanie akcji, by doceniały wszystkie dzieci na koniec roku szkolnego.
Komisja Etyki Reklamy uwzględniła skargi. Uchwały są nieprawomocne. Stronom przysługuje 10 dni na złożenie odwołania od momentu doręczenia decyzji.
Źródło: wirtualnemedia.pl