Nowa pętla i pierwszy POP po prawej stronie Wisły
Pętla dla autobusów miejskich, podmiejskich i międzymiastowych powstała po południowej stronie torów kolejowych, w rejonie ulic: Lubelskiej, Skaryszewskiej i Bliskiej.
Projektantem pętli autobusowej przy Dworcu Wschodnim jest konsorcjum, którego liderem była firma Mott MacDonald Polska. Projekt kosztował ok. 316 tysięcy złotych. Przetarg na wykonanie wygrała firma STRABAG. Co ważne, inwestycję zakończono w terminie.
Pętla składa się z pięciu peronów i jest w całości zadaszona. Na terenie pętli znajduje się parterowy, przeszklony budynek o powierzchni ok. 150 m. kw. Znajduje się w nim m.in. Punkt Obsługi Pasażerów ZTM z dwoma stanowiskami kasowymi - jest to pierwszy POP na prawym brzegu Wisły. W budynku znajduje się również kasa, w której można kupić bilety na przejazdy międzymiastowe. Oprócz tego jest poczekalnia, pomieszczenia socjalne dla pracowników oraz toalety publiczne. Budynek jest w pełni dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych.
Pod pętlą powstały podziemne komory drenażowe, które rozsączają wody opadowe do gruntu. Takie rozwiązanie przynosi duże korzyści dla środowiska naturalnego.
Nowa pętla będzie spełniać funkcję węzła przesiadkowego z kolei do transportu miejskiego oraz regionalnego. Każdej doby obsłuży ok. 112 kursów autobusów miejskich i ok. 170 podmiejskich i międzymiastowych. Będą z niej korzystali m.in. przewoźnicy, którzy wyruszali z nieistniejącego już dworca Warszawa Stadion, czyli m.in. PKS Białystok, Garwolin, Przemyśl czy Siedlce. Pętla w ciągu godziny może obsłużyć nawet 40 autobusów.