RegionalneWarszawaNIK o warszawskich drogach - nie jest źle!

NIK o warszawskich drogach - nie jest źle!

Większość inwestycji była dobrze przygotowana, wytknięto też błędy

NIK o warszawskich drogach - nie jest źle!

29.10.2012 10:25

Najwyższa Izba Kontroli opublikowała raport o inwestycjach drogowych w miastach. Jak możemy w nim przeczytać, najwięcej nowych i zmodernizowanych dróg przybyło w Warszawie - 128,9 km. Stolica zajęła też pierwsze miejsce, jeśli chodzi o pozyskanie środków unijnych na realizację inwestycji drogowych - Warszawie udało się zdobyć 354,5 mln zł. Dla porównania, na drugim miejscu jest Kraków z 133,2 mln zł.

W latach 2008–2011 (I poł.) w miastach objętych kontrolą wydatkowano na finansowanie inwestycji drogowych ok. 6,5 mld zł - o 30% więcej niż w latach 2004–2007. Środki te umożliwiły budowę 110 km i modernizację 346 km dróg (łącznie o 26% więcej niż w latach 2004–2007)4. Do 30 czerwca 2011 r., w trakcie budowy lub modernizacji, pozostawało 131,4 km dróg. Najwięcej w Warszawie – 33,4 km. - czytamy.

Kontrolerzy wytknęli też błędy - nieprawidłowości przy budowie Trasy Mostu Północnego, węzła Łopuszańska - Kleszczowa oraz jezdni al. Wilanowskiej. Zwrócono też uwagę na fakt, że stolica straciła część dofinansowania pochodzącego z UE. W związku z nieprawidłowościami przy udzielaniu zamówień publicznych i realizacji trzech zadań inwestycyjnych: Budowa Trasy Mostu Północnego, budowa węzła Łopuszańska-Kleszczowa i budowa drugiej jezdni Al. Wilanowskiej. Przy tych inwestycjach stolica straciła dofinansowanie na łączną kwotę ok. 16,4 mln zł.

NIK przypomniał również, że w Warszawie rozpoczęto realizację mniej niż 50 proc. inwestycji drogowych planowanych do realizacji w latach 2008-11, ujętych w Wieloletnim Planie Inwestycyjnym na początku 2008 r.

- Na 451 wieloletnich zadań inwestycyjnych ujętych w wykazie WPI na lata 2008–2012, w kolejnych wykazach obowiązujących w latach 2009–2011, nie zostało uwzględnionych 106 zadań (tj. 23,5%). W przypadku 75 innych zadań, rozpoczęcie realizacji prac przesunięto na okres po 2011 r. Jednocześnie miasto przyjęło do realizacji 116 nowych wieloletnich inwestycji drogowych. Do 30 czerwca 2011 r. rozpoczęto realizację 220 zadań – czytamy w raporcie.

Jako podstawowe przyczyny tych opóźnień, raport NIK podaje brak pieniędzy, spowodowany spadkiem planowanych dochodów własnych miast.

Cały raport znajdziemy TUTAJ (PDF).

Obraz
Obraz
droginiknajwyższa izba kontroli
Zobacz także
Komentarze (0)