Koronawirus w Warszawie. Miasto wspiera zdalne nauczanie
Miasto Warszawa wspiera nauczycieli i uczniów w zdalnym nauczaniu. W tym celu uruchomiono m.in. Warszawskie Repozytorium Pomysłów (WRP), czyli bazę materiałów rekomendowanych do pracy zdalnej. Miasto zwraca jednak uwagę na problemy, które sprawiają, że zdalne nauczanie nie jest równie efektywne co stacjonarne.
24.03.2020 11:02
Zgodnie z decyzją Ministerstwa Edukacji Narodowej, zajęcia w stołecznych szkołach są zawieszone do 10 kwietnia. Do tego czasu nauczanie ma się odbywać zdalnie.
Miasto Warszawa podkreśla, że już od 12 marca, kiedy decyzją rządu zawieszono prowadzenie zajęć w placówkach oświatowych, warszawscy dyrektorzy szkół, nauczyciele, uczniowie i rodzice są w pełnej mobilizacji.
Od wstrzymania zajęć w szkołach 16 marca, nauka odbywa się poprzez dziennik elektroniczny i drogą email. Nauczyciele wysyłają uczniom materiały edukacyjne i zadania domowe.
Publiczna baza materiałów
Miasto stara się wspierać nauczycieli w szukaniu pomysłów na lekcje prowadzone zdalnie.
W sieci działa Warszawskie Repozytorium Pomysłów (WRP). To publiczna baza rekomendowanych materiałów do pracy zdalnej. Nauczyciele i uczniowie znajdą na stronie edukacja.warszawa.pl adresy stron umożliwiających naukę na odległość. Są tam także przykładowe lekcje i szkolenia.
W bazie są też treści, opracowane przez doradców metodycznych, nauczycieli lub inne osoby, które zechcą podzielić się materiałami. WRP jest cały czas uzupełniane i weryfikowane przez doradców metodycznych Warszawskiego Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń (WCIES).
WRP podpowiada uczniom, gdzie mogą szukać wiedzy z różnych dziedzin. To szczególnie ważne dla tych, którzy przygotowują się do egzaminów ósmoklasisty, maturalnego czy zawodowego.
Konsultacje metodyczne dla nauczycieli
Nauczyciele bardzo chętnie korzystają z konsultacji metodycznych online organizowanych przez WCIES. Dotyczą one metodyki kształcenia na odległość, prawa i awansu zawodowego. Opracowywane są materiały metodyczne – przykłady dobrej praktyki – które pomagają organizować zdalną pracę nauczycielom.
W tryb online przeniesione zostały także szkolenia prowadzone stacjonarnie. Kolejne są już planowane. Informacje dostępne są na stronie WCIES wcies.edu.pl
Mimo pomocy w prowadzeniu nauczania zdalnego, wciąż nie jest ono równie efektywne jak zajęcia prowadzone stacjonarnie w szkołach.
Problemy zdalnego nauczania
Władze stolicy w ubiegłym tygodniu zwracały uwagę na problemy związane m.in. z brakiem odpowiedniego sprzętu i oprogramowania. Wskazują również na brak doświadczenia uczniów i nauczycieli w nauczaniu na odległość.
– Tej formy nauki nie możemy wprost nazywać zdalnym nauczaniem – podkreśliła jasno Renata Kaznowska, wiceprezydent Warszawy w liście do ministra edukacji Dariusza Piontkowskiego.
W większości przypadków nauczyciele wykorzystują do pracy prywatny sprzęt. Nie zawsze mają dostęp do wystarczająco szybkiego internetu i odpowiedniego oprogramowania. Nie wszyscy uczniowie mają w domu urządzenia do pracy zdalnej.
Jak dodała Kaznowska, sytuacja jest trudna dla wszystkich. - Nie da się w ciągu tygodnia czy nawet dwóch dokonać rewolucji technologicznej w systemie edukacji – wskazała.
Zwróciła też uwagę, że przerzucanie na dyrektorów placówek odpowiedzialności za powodzenie zdalnego nauczania jest nieuprawnione.
Zapisz się na nasz specjalny newsletter o koronawirusie.