Koniec długo oczekiwanej modernizacji dopiero za dwa lata?
PKP Polskie Linie Kolejowe zapowiadają, że modernizacja trasy Łódź – Warszawa potrwa jeszcze dwa lata. Prace rozpoczęły się w 2007 roku.
14.06.2016 15:15
Prace nad modernizacją trasy kolejowej Łódź – Warszawa trwają już od 2007 roku. Plan zakładał zakończenie inwestycji na rok 2015, jednak został ponownie przełożony na 2018. Podczas tych dwóch lat budowa ma wejść w nową fazę - zostanie zainstalowany europejski system sterowania ruchem.
Początkowo zakładano, że inwestycja zakończy się wraz z oddaniem do użytku zmodernizowanego, podziemnego dworca Łódź Fabryczna. Tak się jednak nie stanie. Do planu modernizacji trasy kolejowej pomiędzy Łodzią a Warszawą zostanie dodany dodatkowy pakiet robót, który będzie trwać dwa lata.
Do 2018 roku ma powstać system sterowania ruchem ERTMS/ETCS poziomu 2/GSM-R. W ramach tego samego zadania zarządca infrastruktury utworzy także lokalne centrum sterowania (LCS) Skierniewice. Ma ono objąć sterowanie odcinkiem linii kolejowej nr 1 Żyrardów – Koluszki.
Europejski system ERTMS, ma za zadanie zwiększyć bezpieczeństwo i poprawić punktualność pociągów przejeżdżających na zmodernizowanej trasie. – System umożliwia także zwiększenie przepustowości linii kolejowych. Ponadto ERTMS/ETCS zapewnia interoperacyjność systemu kolei Unii Europejskiej – dodaje Elżbieta Kisil, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa w rozmowie z serwisem Rynek Kolejowy.
Kontynuacja modernizacji trasy Łódź – Warszawa jest drugim etapem prac rozpoczętych w latach 2007-2013, w ramach projektu POLiŚ. Łączna ich wartość wynosi ok. 360 mln zł. Z funduszy unijnych pochodzić ma 85 proc. wydatków kwalifikowanych. Ponadto ten duży projekt kolejowy otrzymał wsparcie z unijnego programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko uruchomionego w perspektywie budżetowej 2014-2020.
Przeczytajcie też: W Warszawie powstanie samochodowe Veturilo? Zdecydują radni