Metro głębokie w Warszawie
W 1951 roku podjęto kolejną decyzję o budowie głębokiego metra, powołując Państwowe Przedsiębiorstwo „Metroprojekt”. Stacje miały być bogato zdobione w stylu socrealistycznym, przypominając wygląd metra w Moskwie, a sieć liczyć długość 36 km. W 1953 roku rozpoczęte prace z nikomu nieznanych powodów wstrzymano, kontynuując jedynie tworzenie “odcinka doświadczalnego” na Targówku. “Do 1957 roku wykonano wszystkie zaplanowane roboty: zbudowano metodą tarczową 837 m tunelu szlakowego od gotowego już tunelu żelbetowego na Targówku do komory rozjazdowej, samą komorę rozjazdową i 124 m tunelu łącznikowego między komorą a planowaną stacją Szwedzka. Na tym zakończyła się budowa metra głębokiego w Warszawie” - pisał Michał Grzybek. W kolejnych latach o metrze w Warszawie wspominano, ale do konkretnych prac nie doszło. Decyzję o rozpoczęciu budowy metra w Warszawie, które dobrze znamy, rząd PRL podjął w styczniu 1982 roku, a jego dalsza historia jest mniej więcej znana.