„Dopalacze kilometrów”, jazda pod wpływem lub bez prawa jazdy. Miasto kontroluje przewoźników
Jak rozpoznać legalną taksówkę?
Podczas pierwszego półrocza 2015 roku w Urząd m.st. Warszawy prowadził kontrole przewoźników operujących na terenie m.st. Warszawy. Łącznie przeprowadzono 932 kontrole. W 354 przypadkach stwierdzono nieprawidłowości.
Urząd m.st. Warszawy wspólnie z Policją , Urzędem Kontroli Skarbowej, Inspekcją Handlową, Inspekcją Transportu Drogowego oraz Strażą Miejską m.st. Warszawy nieustannie prowadzi działania kontrolne przewoźników. Mają one na celu sprawdzenie legalności prowadzenia przewozu osób samochodem osobowym i taksówką na terenie stolicy oraz przestrzegania obowiązujących norm prawnych. W 38 proc. przypadków stwierdzono nieprawidłowości. Do najczęstszych uchybień należały
- kierowanie pojazdem przez kierowców, którzy nie zdali egzaminu z przepisów i topografii miasta (73,4%);
- wykonywanie transportu drogowego osób taksówką bez licencji (18,6%);
- wykonywanie transportu taksówką pojazdem niewpisanym do licencji;
- brak kasy fiskalnej,
- brak prawa jazdy (zatrzymane za punkty karne lub wyrokiem sądu za kierowanie pojazdem pod wpływem alkoholu ).
Ponadto trzech z kontrolowanych kierowców posługiwało się podrobionym identyfikatorem, a dwóch prowadzących taksówki kierowało pojazdem pod wpływem alkoholu (kierowcy zostali zatrzymani przez funkcjonariuszy Policji). W powyższym okresie skontrolowano również 15 taksówkarzy pod kątem nielegalnego podłączenia urządzeń wpływających na prawidłowe funkcjonowanie taksometru, tzw. „dopalacze kilometrów”. W sześciu z nich stwierdzono montaż tych urządzeń.
Stwierdzono naruszenie przepisów ustawy o transporcie drogowym na łączną kwotę 480 000 zł. Wystawiono 312 mandatów karnych na kwotę 64200 zł, skierowano też 7 wniosków do Sądu.
Jak rozpoznać legalną taksówkę?
W tym półroczu kontrolą objęto 1188 przedsiębiorców. Urząd m. st. Warszawy wygasił 40 licencji, 432 taksówkarzom udzielił ostrzeżeń i wydał 110 decyzji cofających licencję. Oprócz tego wysłano do policji 53 „żądań ścigania” za bezprawne używanie barw i herbu m.st. Warszawy. Pamiętajmy, by - wsiadając do taksówki - zwrócić uwagę na:
- prawidłowe oznakowanie taksówki, czyli żółto-czerwony pas (w barwach Warszawy) z numerem bocznym taksówki, pod którym powinien znajdować się herb m.st. Warszawy;
- w górnym prawym rogu przedniej szyby samochodu powinna znajdować się naklejka z hologramem, numerem licencji taksówkarza oraz numerem rejestracyjnym pojazdu;
- wewnątrz pojazdu powinien znajdować się specjalny identyfikator opatrzony hologramem, zdjęciem kierowcy oraz opisany jego imieniem i nazwiskiem;
- w lewym górnym rogu szyby tylnych prawych drzwi powinna znajdować się dwustronna tabliczka informująca po zewnętrznej stronie szyby o cenie za 1 km w I strefie taryfowej; rewers tabliczki, widziany z siedzenia pasażera, powinien zawierać taryfę opłat.
Zawsze należy zachować paragon za wykonany przejazd – w przypadku ewentualnych niezgodności jest on podstawą do późniejszych roszczeń.
Przeczytajcie też: "Zakaz pedałowania" w parku Praskim.*"Dajcie spokój, przecież to wesołe"*