Co zmieni się w komunikacji miejskiej po otwarciu metra? ZTM przedstawia plan
Jeszcze w tym miesiącu ruszą konsultacje społeczne w sprawie zmiany tras autobusowych
16.04.2014 17:11
Niektóre autobusy zmienią swoje trasy, powstaną nowe połączenia - takie sa wstępne plany ZTMu.
Konsultacje odbedą się w sześciu dzielnicach – na Bemowie, Woli, w Śródmieściu, na Pradze Północ i Pradze Południe oraz Targówku. Potrwają do czerwca - dowiadujemy się z rozgłośni radiowej Polskie Radio RDC.
Czytaj również: Kolejna wycieczka po stacji II linii metra!
- Mamy podstawy merytoryczne, żeby układać komunikację tak, a nie inaczej. Ale chcemy poznać zdanie mieszkańców, czy to będzie dla nich wygodniej, żeby dojechać do drugiej linii metra. Czy dzięki temu będzie można lepiej podróżować przez Warszawę. I co będziemy mogli zmienić, żeby to podróżowanie było lepsze - mówi Łukasz Filipczak z Zarządu Transportu Miejskiego.
* ZTM zakłada m.in., że na swoje trasy wrócą tramwaje i autobusy , które w związku z budową metra zostały z nich wycofane.*
Chodzi o linie tramwajowe: 3 (Annopol – Gocławek), 4 (Żerań Wschodni – Wyścigi), 6 (Koło – Gocławek), 10 (osiedle Górczewska – Wyścigi), 18 (Wyścigi – Żerań FSO)
, 22 (Piaski – Wiatraczna) i 25 (Banacha – Annopol) i 26 (osiedle Górczewska – Wiatraczna ).
Trasą z Nowego Bemowa do Czynszowej jeździć bedzie linia 23 - jednak dwa razy rzadziej (co 10 minut w godzinach szczytu i co 15 minut poza nimi). Trasa tej linii pokrywa się z przebiegiem II linii metra.
Tramwaje linii 24, które dziś z Nowego Bemowa jeżdżą do pętli Gocławek, mają mieć krótszą trasę i dojeżdżać do pętli Wiatraczna.
Zmieni się też trasa linii 28. Dziś kursuje ona z Koła do pętli Żerań FSO. Po otwarciu metra ma jeździć do bazyliki przy ul. Kawęczyńskiej.
ZTM planuje też uruchomienie jednej nowej linii numer 11,która dowiezie pasażerów z Jelonek i Połczyńskiej do stacji metra Rondo Daszyńskiego i pl. Narutowicza.
Kolejne zmiany szykują się po oddaniu do użytku dwóch nowych torowisk – na Tarchominie oraz na ul. Powstańców Śląskich – między ul. Górczewską i ul. Radiową. Wówczas do nowej pętli przy ul. Mehoffera (roboczo nazwanej “Nowe Świdry”) dojadą tramwaje linii 2, które dziś kursują z Młocin przez most Skłodowskiej-Curie oraz* linii *17, jeżdżące obecnie z Wyścigów do Młocin.
Linia 6 ma zostać wycofana z odcinka między Kołem i Bielanami – na tym odcinku zastąpi ją linia 11, która wtedy zamiast na pętle przy ul. Górczewskiej pojedzie do stacji metra Młociny, łącząc Bemowo z Bielanami w ciągu ul. Powstańców Śląskich.
Nowym odcinkiem w ul. Powstańców Śląskich pojedzie też* linia 28*, która zamiast na Koło pojedzie do pętli os. Górczewska.
Po otwarciu metra zmienią się też trasy autobusów
M.in. linie 512, 527, 738 *i 805, które dziś kursują do Śródmieścia, dojadą tylko do stacji metra Dw. Wileński. Dodatkowo autobusy linii *718 pojadą dawną trasą – dowiozą pasażerów tylko do Dworca Wschodniego.
Na obecnej trasie zostanie linia 190, łącząca C.H. Marki z os. Górczewska. Nie zmieni się też trasa linii 160 *(Targówek – Dw. Centralny), ale będzie ona kursować rzadziej. *Pojawi się też nowa linia 260 – z Targówka do metra. Część autobusów zostanie skierowana też do nowej stacji metra Stadion.
Trasa linii 159 zostanie podzielona dwie części, tak by pasażerowie z Koła mogli dotrzec na czas do stacji metra Rondo Daszyńskiego. Trasa linii 187 ma zostać skrócona do pl. Konstytucji, a* linii 105* – do stacji metra Rondo Daszyńskiego. Powstać ma też nowa linia 151, która m.in. ul. Grzybowską będzie kursować z Młynowa na Powiśle.
Budowa centralnego odcinka II linii metra ma zakończyć się 30 września 2014 r. Będzie na nim siedem stacji: “Rondo Daszyńskiego”, “Rondo ONZ”, “Świętokrzyska”, “Nowy Świat – Uniwersytet”, “Centrum Nauki Kopernik”, “Stadion Narodowy” i “Dworzec Wileński”.
Czytaj również: Komunikacja w święta