Chcą zmienić Targową!
"To Nowy Świat prawej strony miasta. Teraz jest najlepszy czas by zmienić oblicze Targowej i zrobić z niej piękną przyjazną warszawiakom ulicę"
Targowa - główna ulica Pragi, dziś straszy i mieszkańców, i turystów. Trwająca już od lat budowa metra sprawia, że spacerowicze omijają ten region, zresztą wcześniej też nie było kolorowo. A przecież to główna ulica tej dzielnicy. O odzyskanie Targowej dla ludzi postanowiła zawalczyć grupa działaczy społecznych, chętnie dołączają do nich mieszkańcy Targowej i okolicznych ulic Pragi Północ.
Na spotkaniu "Targowa dla ludzi - poznajmy się" w Centrum Zarządzania Światem , które odbyło się 14 kwietnia, zjawiło się sporo osób zainteresowanych projektem. Nie zabrakło też przedstawicieli władz miasta.
- Obecnie ulica Targowa mająca szerokość do 60 m zdominowana jest niemal całkowicie przez samochody, nie pozostawiając miejsca pieszym i rowerzystom. Całkowite zamknięcie ulicy na czas budowy metra jest dowodem na to, że częściowe ograniczenie ruchu w jej przestrzeni nie zablokuje systemu drogowego Pragi, a pozwoli nadać jej przyjazny charakter. Moment otwarcia stacji metra Dworzec Wileński jest więc najlepszym czasem na to, by stopniowo przywracać przestrzeń publiczną mieszkańcom Pragi Północ - napisali w ulotce społecznicy.
Poniedziałkowe spotkanie otworzyła Joanna Erbel, stołeczna aktywistka i działaczka społeczna, kandydatka na stanowisko prezydenta Warszawy. Nowy projekt zagospodarowania Targowej (jej odcinka od Białostockiej do Kijowskiej) przedstawił Jacek Grunt-Mejer, jeden z pomysłodawców "Targowej dla ludzi", który podkreślał, że Pradze Północ brakuje reprezentacyjnej ulicy, że Targowa może odegrać tę samą rolę, co Nowy Świat po lewej stronie miasta.
Targowa przed remontem posiadała po 3 pasy ruchu w każdą stronę, które oddzielone były szerokim pasem zieleni z torowiskiem tramwajowym. Dodatkowo liczne samochody parkowały na chodnikach, nierzadko nie zostawiając miejsca dla pieszych. Brak infrastruktury rowerowej utrudniał poruszanie się wielbicielom jednośladów. Niemałych problemów pieszym dostarczało też przejście podziemne na skrzyżowaniu Targowej, Ząbkowskiej i Okrzei, niewyposażone w windy czy ruchome schody, wielokrotnie zalewane podczas burz.
Dziś budowa metra dobiega końca, podobno już 30 września pojedziemy II linią. Społecznicy apelują, że właśnie teraz jest najlepszy czas na zmiany by zmienić oblicze Targowej i zrobić z niej piękną, przyjazną warszawiakom ulicę. Podkreślają: wykorzystajmy szansę, którą dziś daje konieczność uporządkowania ulicy po budowie metra. Następna taka okazja może się pojawić dopiero za 5 lat.
Autorzy projektu proponują następujące zmiany:
- 2 pasy ruchu (w tym buspas) + 1 pas w formie parkowania równoległego + pas rowerowy w jezdni i przestrzeń chodnika przeznaczona w całości dla pieszych
-nasadzenia szpalerów drzew oraz zieleni niskiej
- przejście naziemne na skrzyżowaniu Targowej z ulicą Ząbkowską i Okrzei
- przekształcenie ulicy Ząbkowskiej w deptak na odcinku od ulicy Brzeskiej do Targowej - na początek choćby w weekendy - ten odcinek Ząbkowskiej. Poniżej możecie zobaczyć wizualizacje (ich autorką jest Małgorzata Dembowska).
Autorzy projektu nie rzucają się z motyką na księżyc. Oszacowali koszty - realizacja projektu nie będzie kosztowała wiele w skali budżetu miasta - około 6 mln zł. Jeśli uda się zgrać jego realizację z pracami MPWiK, Tramwai Warszawskich, ta kwota może się zmniejszyć nawet o 30 procent.
Co więc stoi na przeszkodzie? Czas. Najbliższa sesja Rady Miasta odbędzie się dopiero w połowie maja. Sebastian Wierzbicki z SLD, drugi z kandydatów na prezydenta miasta, który przybył na spotkanie, obiecał zrobić wszystko, co w jego mocy, by punkt o projekcie "Targowa dla Ludzi" wprowadzić do porządku obrad właśnie na tej sesji.
Mieszkańcy Pragi Północ wyrażają duże poparcie dla projektu, życzliwym okiem spoglądają na niego również przedstawiciele władz, wciąż jednak nikt nie mówi tego głośno. Jeśli projekt nie dostanie poparcia Rady Miasta, Targowa zostanie odtworzona według stanu istniejącego sprzed rozpoczęcia budowy drugiej linii metra. Co oznaczałoby powrót do smutnej samochodowej rzeczywistości.
Fanpejdż "Targowej dla ludzi" znajdziecie tutaj .
Przeczytajcie też: Na Mokotowie powstaje szkółka piłkarska!