RegionalneWarszawaBudowa metra na Wolę. Ogromne utrudnienia już wkrótce?

Budowa metra na Wolę. Ogromne utrudnienia już wkrótce?

Czy budowa zachodniego odcinka II linii metra na Wolę sparaliżuje stolicę?

Budowa metra na Wolę. Ogromne utrudnienia już wkrótce?
Karolina Kołodziejczyk

W związku z budową nowych stacji, wykonawca zachodniego odcinka II linii metra na Wolę, firma Astaldi przygotowuje projekty zmiany organizacji ruchu. Zarząd Transpotu Miejskiego już teraz zdradza, które ulice mogą być zamknięte z powodu prowadzonej inwestycji. Z największymi utrudnieniami musą sie liczyć mieszkańcy Jelonek.

20 września wojewoda mazowiecki wydał pozwolenia na budowę dla kolejnych obiektów odcinka zachodniego II linii metra - stacji C8 Płocka i tunelu D9 Płocka - Rondo Daszyńskiego. Tym samym zebrano komplet dokumentów, niezbędnych dla podpisania umowy z wykonawcą przedłużenia II linii metra w kierunku zachodnim na Wolę - do stacji C6 Księcia Janusza.

Po wydaniu potrzebnych dokumentów miasto podpisało umowę z wykonawcą, turecką firmą Gulermak, która razem z firmą Astaldi realizowała centralny odcinek II linii metra. – Trwają konsultacje złożonego przez wykonawcę projektu organizacji ruchu. On jest jeszcze niezaawansowany jeżeli chodzi o ostateczny kształt – nie został jeszcze zaakceptowany – mówi w rozmowie z serwisem transport-publiczny.pl Krzysztof Strzałkowski, burmistrz dzielnicy Wola.

Na razie firma Gulermak prowadzi szereg nieinwazyjnych prac: postawiono zielony płot, ogradzający plac budowy, kontynuowane są prace projektowe oraz przprowadzono geologiczne odwierty rozpoznawcze. - Są one niezbędne dla dalszej budowy, w tym ścian szczelinowych – wskazuje Anna Dudkiewicz rzeczniczka wykonawcy, firmy Gulermak. – Symboliczne rozpoczęcie prac w pasie drogowym planujemy w połowie listopada – zapowiada.

Zamknięte ulice

Budowa metra będzie wiązała się z znacznymi zmianami w organizacji ruchu na Woli. Zanim to nastąpi, inżynier ruchu musi zaakceptować projekty zamknięcia ulic i ograniczeń, które zostały przygotowane przez wykonawcę. – W najbliższym czasie zamknięta zostanie ulica Górczewska dla potrzeb budowy dwóch stacji – Księcia Janusza w rejonie ulicy Olbrachta i Młynów pomiędzy Sokołowską i Płocką – mówił podczas sesji Rady Dzielnicy Jacek Piotr Cegiełka, który w ZTM odpowiada za organizację komunikacji w czasie budowy metra.

Co więcej, między Bemowem a Wolą zostanie utrzymany jeden pas ruchu w każdą stronę na odcinku przy budowanej stacji Księcia Janusza (między wjazdem do centrum handlowego Wola Park a ulicą Deotymy). Większe utrudnienia wystąpią w pobliżu stacji Młynów - między Sokołowską a Płocką. Tutaj ruch, nawet dla komunikacji miejskiej zostanie wstrzymany. Natomiast piesi będą mogli przejść po południowej stronie ulicy.

Nowe objazdy

Przez ulicę Elekcyjną ma zostać przeprowadzony główny objazd dla autobusów, kosztem ruchu indywidulanego, który ma zostać cąłkowicie wstrzymany. Trasa objazdowa dla Śródmieścia będzie obejmować Wolską, Kasprzaka, Prostą i Towarową. Jak podaje serwis transport-publiczny.pl, kierowcy będą mogli korzystać z parkingu przesiadkowego P+R przy Połczyńskiej. Ponadto, trwają też rozmowy z centrum handlowym Wola Park na temat wytyczenia takich miejsc na ich parkingu.

Mieszkańcy tzw. Jelonek będą musieli liczyć się z największymi utrudnieniami. - Nie będzie możliwości wyjazdu z Jana Olbrachta na ulicę Górczewską. Główny korytarz transportowy będzie wyprowadzony Redutową do ulicy Kasprzaka – wskazywał Michał Piwowarski z ZTM-u w rozmowie z transport-publiczny.pl.

To dopiero początek

Dalszy etap budowy metra zakłada zamknięcie Płockiej na odcinku od Wolskiej do Ludwiki, gdzie ma powstawać kolejna stacja. Podobnie będzie z skrzyżowaniem Górczewskiej i Prymasa Tysiąclecia, Górczewskiej i Płockiej, a także Teatru Dramatycznego Scena na Woli na Kasprzaka w rejonie Skierniewickiej - to tam mają się pojawić wentylatornie. Co więcej, na potrzeby wydobycia tarcz drążących tunele, zostaną wykonane szyby na Kasprzaka w rejonie Karolkowej.

Od maja trwa budowa odcinka wschodniego-północnego, na Targówek, którą prowadzi włoska firma Astaldi. - W tej chwili na Targówku budowane są ściany szczelinowe, które są tak naprawdę pierwszą potężną pracą budowlaną przy konstrukcji samej stacji. Wcześniej robiliśmy przekładki instalacji i sieci, które są w pobliżu placu budowy - powiedziała rzeczniczka warszawskiego metra Anna Bartoń. Dodała, że najbardziej zaawansowane prace są prowadzone na dwóch końcowych stacjach - "Targówek" i "Trocka".

Źródło: transport-publiczny.pl/PAP

Obraz
warszawametroinwestycje
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)