"AIDA" ponownie w Teatrze Muzycznym Roma
„Aida” to musical skomponowany przez legendę muzyki pop Eltona Johna do słów Tima Rice’a, jednego z najbardziej znanych autorów tekstów do licznych musicali. Autorami libretta są: Linda Woolverton, Robert Falls i David Henry Hwang, a oryginalna inscenizacja została wyprodukowana przez Disney Theatrical Productions. Miejscem akcji jest starożytny Egipt, a fabuła opowiada o zakazanej miłości Aidy, nubijskiej księżniczki wziętej do niewoli przez Egipcjan, i Radamesa, kapitana egipskiej armii zaręczonego z Amneris, córką faraona. Libretto jest oparte na operze Giuseppe Verdiego pod tym samym tytułem.
Premiera na Broadwayu odbyła się 23 marca 2000 roku i przez ponad cztery lata zagrano tam prawie dwa tysiące przedstawień tego tytułu.
Musical otrzymał 4 nagrody Tony (m.in za najlepszą muzykę oryginalną), a „Time Magazine” zaliczył go do dziesięciu najlepszych produkcji teatralnych roku 2000. W recenzji magazynu „Entertainment Weekly” znalazło się zdanie: „To bardzo poruszająca i przejmująca opowieść.”
Po broadwayowskiej premierze inscenizacje tego tytułu pokazywane były w krajach na całym świecie – m.in. w Australii, Czechach, Holandii, Kanadzie, Korei, Japonii, Peru, Szwajcarii, a także na Węgrzech i we Włoszech – ale jak dotąd musical „Aida” nie był jeszcze wystawiany w Polsce. Polska prapremiera w Teatrze Muzycznym ROMA planowana jest na 26 października 2019 roku. Otwarte przesłuchania do ról, na które zgłosiło się blisko pół tysiąca kandydatów, odbyły się na przełomie marca i kwietnia. Na ich podstawie wyłoniony został czterdziestoczteroosobowy zespół aktorów, wokalistów i tancerzy, który wystąpi w tym spektaklu.
„Aida” Eltona Johna i Tima Rice’a będzie już dziewiętnastą premierą musicalową na Dużej Scenie TM ROMA.
Polska prapremiera planowana jest na 26 października 2019 roku.
Musical „Aida” prezentowany jest na podstawie porozumienia z Music Theatre International (Europe) Limited, www.mtishows.eu.
Wojciech Kępczyński, reżyser:
Musical „Aida” widziałem na Broadwayu kilkanaście lat temu i ogromnie mi się spodobał nie tylko ze względu na fantastyczną muzykę, ale również ze względu na emocje, jakie tu dominują.
Ten spektakl porusza widza dzięki doskonale zbudowanym postaciom i relacjom między nimi i poprzez dramat, który dotyka trójkę głównych bohaterów. Chodzi mi nie tylko o targające nimi uczucia, ale także o to, że wbrew swojej woli zostają wplątani w zakulisowe machinacje związane z walką o władzę. Pokażemy ten tytuł jako pierwsi w Polsce. Bardzo się cieszę, że będę miał okazję go reżyserować, bo to jest ponadczasowa historia miłosna – tak samo ponadczasowa jak muzyka Eltona Johna.
Michał Wojnarowski, autor przekładu:
Tim Rice, autor tekstów oryginalnych to ikona teatru muzycznego, stworzył teksty piosenek do takich przebojów jak „Król Lew”, „Evita” czy „Jesus Christ Superstar”. On zawsze pisze bardzo poetycko, uniwersalnie, a jednocześnie te teksty są bardzo osadzone w akcji spektaklu i pozwalające poznać emocje bohaterów. Bardzo dobrze mi się to tłumaczyło, bo to jest znakomity materiał, który w pewnym sensie sam niesie tłumacza i myślę, że tak samo poniesie naszych aktorów, wokalistów i muzyków.
Jakub Lubowicz, Kierownictwo muzyczne, dyrygent:
Muzyka Eltona Johna odzwierciedla jego bardzo charakterystyczny indywidualny styl pop. Ale w musicalu „Aida” usłyszymy również elementy reggae, gospel, rocka a także muzyki etnicznej. Warto tu przypomnieć, że album płytowy z obsadą z Broadwayu w 2000 roku otrzymał nagrodę Grammy Award. W naszej inscenizacji, tak jak zawsze, oprócz śpiewających aktorów, usłyszymy też grającą na żywo orkiestrę.
Sebastian Gonciarz, II reżyser:
Bardzo mi się podoba, jak toczy się cała fabuła tego musicalu, zresztą fenomenalnie napisana i jak powiązane są ze sobą poszczególne sceny i jak się przenikają. To przenikanie postaramy się oddać bardzo płynnymi zmianami dekoracji. Istotą tego przedstawienia są emocje budowane nie tylko muzyką, ale także dialogami i narastające do samego końca, do dramatycznej kulminacji.
Agnieszka Brańska, choreograf:
Tytuł „Aida” do tej pory kojarzył mi się przede wszystkim z operą Giuseppe Verdiego – mimo że obejrzałam ten musical na Broadwayu. Oczywiście poza fabułą nie ma on nic wspólnego z dziełem Verdiego, a zróżnicowana popowa muzyka Eltona Johna dyktuje kompletnie inną estetykę ruchu. Ta różnorodność w połączeniu z egzotycznym umiejscowieniem akcji inspiruje choreografa do korzystania z szerokiego wachlarza środków wyrazu i technik tanecznych.
Mariusz Napierała, scenografia:
Myśląc o musicalu „Aida” skupiłem się na zdaniu padającym w finale spektaklu, które mówi o tym, że główni bohaterowie zostaną pogrzebani w piaskach Egiptu. Piasek stał się dla mnie słowem-kluczem przy projektowaniu scenografii. Jego żywiołowość oraz skojarzenia z piaskiem w klepsydrze odmierzającym czas to niezwykła inspiracja w poszukiwaniu formalnych skojarzeń. Chciałbym, żeby przestrzeń teatralna w tym musicalu była nowoczesna, ale przy tym inspirowana duchem epoki.
Dorota Kołodyńska, kostiumy:
Inspirują mnie zarówno sztuka i autentyczne pozostałości kultury materialnej starożytnego Egiptu, jak i świat współczesnej mody i kreatorów „haute couture” czy popkultury. W moich kostiumach ogromnie ważną rolę będą odgrywać tkaniny – twórczo przekształcane i poddawane procesom kreacyjnego, eksperymentalnego przetwarzania. Różnorodne sploty będą motywem przewodnim poszczególnych postaci czy grup, na przykład prosty splot lnianych sukni Aidy czy wyraziste siatki w mundurach Radamesa. Poszukuję również tkanin, których faktura i kolor kojarzyć się będzie z efektami przesuwającego się piasku. Przy wszystkich tych założeniach formy kostiumów muszą oczywiście być wygodne i umożliwiać artystom ruch, taniec i śpiew.