PolskaVI konferencja "Miasta w Internecie" zakończona

VI konferencja "Miasta w Internecie" zakończona

(inf.własna)

14.06.2002 | aktual.: 22.06.2002 14:29

W piątek 14 czerwca zakończyła się VI konferencja "Miasta w Internecie". Zgromadziła ok. 350 osób - przedstawicieli rządu, firm sektora IT, ekspertów z państw Unii Europejskiej, reprezentantów świata nauki, samorządowców oraz przedstawicieli organizacji pozarządowych.

Podczas spotkania ogłoszono manifest "Polski eGovernment 2005". Jest to dokument zawierający 10 wyzwań stojących przed administracją. Zakłada on m.in. wdrożenie przez co najmniej 700 urzędów administracji lokalnej elektronicznych systemów obsługi obywateli. Całkowity koszt realizacji projektu oszacowany został na ok. 1,2 mld zł.

Ogłoszone zostały też wyniki konkursu na najlepszą stronę internetową administracji lokalnej. W kategorii gmin wiejskich Złotą małpę otrzymała gmina Nędza, w kategorii małych miast - Koźmin Wielkopolski, dużych miast - Sopot, a powiatów - starostwo nowotarskie. Konkurs organizowany był po raz czwarty, a w tym roku zgłosiło się do niego 71 samorządów lokalnych.

Zaprezentowano internetową platformę do realizacji zakupów przez jednostki samorządu. Dzięki łączeniu zamówień przez poszczególne gminy możliwe będzie obniżenie kosztów nawet o 15%. Zmniejszą się też koszty osobowe związane z przygotowywaniem procedury zamówień oraz opracowywaniem specyfikacji przetargowej.

Stowarzyszenie "Miasta w Internecie" przedstawiło najnowsze dane na temat obecności administracji lokalnej w Internecie. Z 2489 gmin, swoje witryny WWW posiada połowa - dokładnie 1282, a z nieco ponad trzystu powiatów w sieci obecne są prawie wszystkie (295). Najwyższy procentowy wskaźnik gmin z własnymi stronami ma województwo opolskie - 96% wszystkich gmin regionu.

Omówiono sprawę odpłatności za dostęp do informacji publicznej. Mieszkańcy nie muszą za nie płacić pod warunkiem, że ich przekazanie nie będzie wiązało się z koniecznością zgrania informacji bądź jej przetworzenia. W takich przypadkach klient może ponieść koszty nagrania np. na dyskietkę (ok. 1 zł) lub za pracę urzędnika związaną z przetworzeniem lub wytworzeniem nieistniejących danych (od 1,5 zł do 150 zł za godz.).

Organizatorem konferencji było Stowarzyszenie "Miasta w Internecie". Spotkanie odbyło się po raz szósty, a w tym roku patronował jej Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej. Konferencja jest dorocznym forum prezentacji technologii eGovernment w Polsce i na Świecie.

Mariusz Jendra, Dziennikarz Gazety Samorządu i Administracji

Zobacz także
Komentarze (0)