Universal będzie sprzedawał piosenki bez DRM
Universal Music Group - największa wytwórnia nagraniowa na świecie
- planuje przetestować sprzedaż piosenek bez technologii
zabezpieczającej przed kopiowaniem.
13.08.2007 08:00
W swoim oświadczeniu wytwórnia poinformowała, że w okresie próbnym, trwającym od 21 sierpnia obecnego do 31 stycznia przyszłego roku, umożliwi sprzedaż tysięcy swoich albumów i utworów w formacie MP3, wolnych od oprogramowania zabezpieczającego przed ich kopiowaniem, zwanego też DRM (digital rights management). Utwory te, z których większość ma kosztować 0,99 dolara, będzie można odtwarzać w wielu odtwarzaczach MP3, w tym także na iPodach firmy Apple.
Ruch Universal jest odejściem od szeroko stosowanej dotychczas praktyki w branży muzycznej, w której większość firm jest zdania, że stosowanie DRM zwalcza internetowe piractwo. Jak dotąd tylko EMi Group zdecydowała się na sprzedaż cyfrowej muzyki bez zabezpieczeń przed kopiowaniem. W iTunes utwory z katalogu wytwórni bez DRM i w lepszej jakości dźwięku sprzedawane są po 1,29 dolara, w porównaniu do zabezpieczonych piosenek w cenie 0,99 dolara.
Wytwórnia Universal Music poinformowała, że jej piosenki bez DRM będą sprzedawane m.in. poprzez Google, Wal-Mart, RealNetworks, Best Buy, Amazon.com, a także strony samych artystów. Na liście sprzedawców nie ma jednak należącego do Apple sklepu internetowego iTunes. Przed około miesiącem wytwórnia poinformowała, że nie odnowi rocznego kontraktu dotyczącego sprzedaży muzyki w sklepie Apple.
Pod szyldem Universal Music Group nagrywają tacy artyści jak U2, Sting, 50 Cent, The Pussycat Dolls, Maroon 5, Mariah Carey, The Black Eyed Peas czy Akon. Jak wynika z danych Nielsen SoundScan, wytwórnia sprzedaje w USA jedną na trzy z nowo wydanych na tamtejszym rynku płyt.