Istnieje tylko jeden egzemplarz na świecie. Ukraińcy ukryli go w Polsce
Ukraiński prototypowy samolot An-178-100R, jedyny taki na świecie, został przebazowany do Bydgoszczy, by ochronić go przed zniszczeniem przez Rosjan. O szczegółach opowiada w rozmowie z WP Tech Łukasz Pacholski, ekspert magazynu "Lotnictwo Aviation International".
Co musisz wiedzieć?
- An-178-100R to jedyny prototypowy egzemplarz, który miał służyć do prób i certyfikacji przed seryjnymi dostawami. Został przebazowany do Polski w październiku 2024 r.
- Samolot został ewakuowany z Ukrainy, aby chronić go przed zniszczeniem w wyniku działań wojennych. Znajduje się obecnie w Bydgoszczy.
- Produkcja seryjna An-178-100R jest niepewna z powodu konfliktu zbrojnego i problemów politycznych.
Dlaczego An-178-100R trafił do Polski?
Łukasz Pacholski, ekspert magazynu "Lotnictwo Aviation International", wyjaśnia w rozmowie z WP Tech, że An-178-100R został ewakuowany do Polski, aby uniknąć zniszczenia przez Rosjan.
Samolot przebywa obecnie w Bydgoszczy w Międzynarodowym Porcie Lotniczym im. Jana Paderewskiego, gdzie jest serwisowany przez certyfikowany personel techniczny z firmy Antonow.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Polowanie bronią z USA na Rosjan. Ukraińcy użyli amunicji kasetowej
- Taka ewakuacja nie jest niczym nowym. To zasada praktykowana od dawna podczas konfliktów zbrojnych - co wartościowsze elementy, które nie są potrzebne w działaniach wojennych, są ewakuowane, aby ochronić je przed zniszczeniem, ewentualnie przed zdobyciem przez wroga - mówi Pacholski w rozmowie z WP Tech.
Jakie są perspektywy dla An-178-100R?
Dalsza produkcja An-178-100R stoi pod znakiem zapytania. - Sytuacja w Ukrainie najprawdopodobniej sprawi, że ten projekt pozostanie na etapie jednego, prototypowego samolotu - prognozuje ekspert.
Co dalej z ukraińskim przemysłem lotniczym?
Wojna w Ukrainie spowodowała odpływ wykwalifikowanych pracowników z przemysłu lotniczego, co może wpłynąć na przyszłość produkcji samolotów Antonow.
- Wojna była z całą pewnością okazją do tego, aby inne, zachodnie firmy, które dysponują odpowiednimi środkami finansowymi, podkupiły kluczowych pracowników firmy Antonow - wyjaśnia Pacholski.
Jakie były plany dla An-178-100R?
An-178-100R miał być nowoczesnym samolotem transportowym, który zastąpiłby starsze modele, jak np. An-12. Przed wybuchem wojny złożono ok. 30 zamówień na te modele, jednak ostatecznie powstał tylko jeden prototypowy egzemplarz.
- Program An-178 odniósł umiarkowany sukces marketingowy - podkreśla ekspert. Produkcja została skomplikowana przez wybuch wojny oraz konieczność zastąpienia rosyjskich komponentów zachodnimi.
Źródło: WP Tech