Trwa ładowanie...

Na Pomorzu zmniejszyło się ryzyko powodzi. Podsumowano prace budowlane

Zakończył się pierwszy etap, wartego 520 mln zł projektu poprawy bezpieczeństwa przeciwpowodziowego Żuław. W ramach prac oczyszczono koryta rzek i kanałów oraz odnowiono kierownicę Wisły.

Na Pomorzu zmniejszyło się ryzyko powodzi. Podsumowano prace budowlaneŹródło: WP.PL, fot: Robert Kulig
d214tkg
d214tkg

- "Kompleksowe zabezpieczenie przeciwpowodziowe Żuław", którego I etap został ukończony, to ogromny program inwestycyjny. Jego głównym celem jest odbudowa i modernizacja systemu ochrony przeciwpowodziowej całego obszaru Żuław, zabezpieczenie 250 tysięcy mieszkańców i gospodarki przed stratami, przyrody przed degradacją oraz powstrzymanie procesu peryferyzacji obszaru Żuław - informuje Michał Milewski z Ministerstwa Środowiska.

W ramach programu udało się odbudować oraz zmodernizować system przeciwpowodziowy na całym obszarze Żuław. Dokonano przebudowy oraz rozbudowy instalacji melioracyjnej. Prace budowlane polegały na renowacji tzw. kierownicy Wisły. Jest to element konstrukcyjny odpowiedzialny za koncentrację nurtu rzeki, tak by przy jej stożku nie zalegały naniesione przez rzekę piaski i materiały, a co za tym idzie mogły tam bez problemu zimą pracować lodołamacze i by swobodnie mogła odpłynąć kra. Dodatkowo wzmocniono ponad 50 km koryt rzek i kanałów oraz wyremontowano 75 km wałów. W związku z zakończeniem pierwszego etapu projektu odbyła się specjalna konferencja podsumowująca dotychczasowe działania.

- W materiałach promocyjnych zabrakło przedstawienia pomysłodawców i inicjatorów tego programu. Bez aprobaty śp. Grażyny Gęsickiej, akceptacji prof. Jana Szyszko i starań Mariusza Gajdy. Dzięki nim ten program mógł powstać i być zrealizowany. Jest to sukces Polski. Ale przypisywanie go tylko jednej ekipie jest poważnym nadużyciem - powiedział Mariusz Gajda, wiceminister środowiska.

Wieloletni plan poprawy zabezpieczeń przeciwpowodziowych Żuław Wiślanych wart jest 520 mln zł. Koszty realizacji pierwszego etapu to 86 mln zł, z czego dofinansowanie z Unii Europejskiej wyniosło 85 proc.

d214tkg

Powodzie od zawsze towarzyszyły Żuławom ze względu na nizinną formę terenu oraz częściową depresję. Naukowcy szacują, że tylko w ciągu jednego roku Wisła potrafi nanieść ponad dwa miliony metrów sześciennych materiału rzecznego - mułu, piachu kamieni i gałęzi. W naturalny sposób prowadzi to do spłycania koryta rzecznego oraz kanałów nawadniających, oplatających żuławy. Właśnie w taki sposób powstało wschodnie ramię Wisły - Nogat. Masy wody, które nie mogły spłynąć Wisłą wyrobiły nowy odpływ.

Byłeś świadkiem lub uczestnikiem zdarzenia? .

d214tkg
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

WP Wiadomości na:

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d214tkg
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj