Kolejarze zaplanowali remont linii kolejowej z Gdyni do Słupska
Kolejarze planują remont linii pomiędzy Gdynią oraz Słupskiem. Obecnie prowadzone są badania dotyczące możliwości oraz potrzeb na tym odcinku. Planowany remont zwiększy dopuszczalną prędkość i skróci czas przejazdu. Niestety, to wszystko dopiero za co najmniej cztery lata.
26.05.2015 | aktual.: 26.05.2015 13:20
- Jeszcze w tym roku PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zakończą przygotowania studium wykonalności - szczegółowej analizy, która pozwoli na przeprowadzenie modernizacji linii kolejowej ze Słupska do Gdyni. PLK zaplanowały, że inwestycja zostanie zrealizowana w ciągu 4 - 5 lat - mówi Wirtualnej Polsce Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP Polskie Linie Kolejowe.
Przed inwestycją postawiono dwa podstawowe cele - podwyższenie maksymalnej prędkości oraz skrócenie czasu przejazdu. Obecnie podróżni korzystający z pociągów, pokonują dystans dzielący oba miasta w czasie od 1,3 do 2 godzin z maksymalną prędkością 120 km/h. Po zakończeniu remontu ma ona wzrosnąć do 160 km/h. Pozwoli to skrócić czas przejazdu o ponad 20 minut. Dla porównania czas przejazdu samochodem w zależności od natężenia ruchu wynosi ok 1,5 godziny.
Planowana budowa jest kolejnym etapem modernizacji głównych szlaków kolejowych. Trasa Gdynia-Stargard stanowi przedłużenie magistrali Warszawa - Gdynia. Zakończony w ubiegłym roku remont pozwolił na skrócenie o 1/3 czasu podróży.
- Zarządca sieci kolejowej prowadzi konsultacje i studia, które pozwolą zdecydować - czy istnieje potrzeba rozbudowy linii o drugi tor, czy wystarczą inne rozwiązania zapewniające w perspektywie 30 lat zakładany rozkład jazdy pociągów i krótką podróż - dodaje Siemienic.
Wahania kolejarzy wywołały zaniepokojenie w Słupsku. Włodarze miasta od wielu lat postulują budowę drugiego toru do Lęborka. Bez niego pociągi będą nadal stać na tzw. postojach technicznych w oczekiwaniu na zwolnienie toru. Alternatywnym rozwiązaniem miałaby być budowa "mijanek". W związku z tym, miejscy aktywiści zorganizowali na 6 czerwca pikietę o wymownej nazwie "Nie dla odcinania Słupska od świata - walczmy o dwa tory". Udział w wydarzeniu zadeklarowało prawie 1,5 tys. osób.
Linia kolejowa prowadząca ze Słupska do Gdyni jest częścią XIX-wiecznego szlaku Gdańsk- Stargard Szczeciński - Berlin. Drugi tor na tej trasie funkcjonował przed wojną. Jednak później nie został odbudowany.
Byłeś świadkiem lub uczestnikiem zdarzenia? .