Trwa ładowanie...

Do gdańskiego portu będzie mogło dojechać sześciokrotnie więcej pociągów

Budowany przez PKP Polskie Linie Kolejowe nowy most przez Martwą Wisłę umożliwi sześciokrotne zwiększenie liczby przejeżdżających pociągów. Warta 37 mln zł inwestycja pozwoli zwiększyć także prędkość oraz tonaż. Dodatkowo powstanie specjalna kładka dla zwierząt.

Do gdańskiego portu będzie mogło dojechać sześciokrotnie więcej pociągówŹródło: Materiały prasowe, fot: PKP PLK
dqnbc3y
dqnbc3y

Przebudowa mostu kolejowego na Martwej Wiśle jest niezbędna. Zamiast dotychczasowego jednego toru powstaną dwa. Tym samym sześciokrotnie zwiększy się jego przepustowość do 180 par pociągów na dobę.

- Wykonano już roboty związane z głębokim fundamentowaniem, polegające na zabiciu pali o średnicy 1,5 m i długości 30 metrów. Takich pali na każdej podporze jest 29. Równocześnie w „Hucie Pokój” w Rudzie Śląskiej trwa budowa elementów stalowych mostu, które są transportowane do Stoczni „Auta” w Gdyni. Tam są łączone w większe zespoły i drogą wodną trafią na plac budowy – mówi Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy Polskich Linii Kolejowych.

Obecnie istniejący most wspiera się na trzech podporach. Ogranicza tym samym żeglugę po Martwej Wiśle, wyznaczając 11-metrowe tory wodne. Prowadzona inwestycja rozwiąże ten problem, ponieważ zostanie oparta na dwóch przyczółkach bez podpór pośrednich. Dzięki temu tory wodne rozszerzą się do 50 metrów. Nowy most będzie również wyższy o ponad 21 metrów.

Całkowita długość przeprawy to ponad 120 metrów, a łączna waga to 2 tys. ton. Most będzie widoczne z daleka, dzięki zainstalowanej iluminacji. Bardzo ważnym aspektem budowy będzie specjalna kładka dla zwierząt. W rejonie przyczółków z jednej strony nowego mostu zostanie zbudowana specjalna „półka” o szerokości 2 m, umożliwiająca swobodne przejście zwierzętom nawet w sytuacji, gdy poziom wody będzie wysoki.

dqnbc3y

Modernizacja mostu i linii kolejowej z Pruszcza Gdańskiego do stacji Gdańsk Port Północny jest uzupełnieniem planów inwestycyjnych portu. Realizowana strategia zakłada rozwój bazy przeładunkowej, terminali kontenerowych i powstania nowoczesnego centrum dystrybucyjno-logistycznego. Koszt prac inżynieryjnych to 38 mln zł, a całego projektu - 370 mln.

Linia kolejowa 226 jest odcinkiem łączącym gdański port z Pruszczem oraz resztą kraju. Obecnie jest wykorzystywana głównie dla ruchu towarowego. Ruch osobowy linią 226 odbywa się obecnie w nadzwyczajnych, awaryjnych sytuacjach.

Tomasz Gdaniec, Wirtualna Polska

Byłeś świadkiem lub uczestnikiem zdarzenia? .

dqnbc3y
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

WP Wiadomości na:

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
dqnbc3y
Więcej tematów