Transformacja cyfrowa. Jak przygotować się na najbliższe lata?
W ostatnich latach cyfrowa transformacja stała się jednym z priorytetów rządów na całym świecie, w tym również w Polsce. Nad Wisłą jednym z kluczowych elementów zmian w sektorze cyfryzacji ma być wsparcie płynące wraz z funduszami z Krajowego Planu Odbudowy (KPO).
Materiał powstał we współpracy z Ministerstwem Funduszy i Polityki Regionalnej ze środków Funduszu Rozwoju Regionalnego
Przewiduje on m.in. program reform i inwestycji mających na celu odbudowę gospodarki po pandemii, a jednocześnie wzmocnienie długoterminowej odporności kraju. Cyfryzacja administracji publicznej to jeden z kluczowych obszarów tego planu.
Czym jest samo KPO? To szeroki program wsparcia, finansowany przez Unię Europejską. Jego celem jest odbudowa i wzmocnienie polskiej gospodarki oraz społeczeństwa po skutkach pandemii COVID-19. W ramach tego planu Polska otrzyma 60 mld euro (ok. 268 mld zł), które mają stać się motorem napędowym polskiej gospodarki. Fundusze KPO mają pomóc m.in. właśnie w cyfrowej transformacji.
Główne cele transformacji cyfrowej
Cyfryzacja administracji publicznej w Polsce ma na celu przede wszystkim poprawę efektywności oraz dostępności usług publicznych. To złożony proces, na który składa się kilka czynników. W szczególności chodzi o rozbudowę infrastruktury, która spowoduje usunięcie z mapy tzw. białych plam - miejsc pozbawionych dostępu do szybkiego internetu.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Nie mniej ważnym celem cyfrowej transformacji jest wprowadzenie nowoczesnych rozwiązań cyfrowych, które mają ułatwić obywatelom oraz przedsiębiorcom załatwianie spraw urzędowych online, bez konieczności osobistej wizyty w urzędach. Na cyfrową transformację z KPO przeznaczono 13,4 mld zł tylko na takie działania jak:
- zapewnienie dostępu do bardzo szybkiego internetu na obszarach "białych plam" (5,5 mld zł),
- cyberbezpieczeństwo (ok. 2,4 mld zł),
- wyposażenie szkół/instytucji w odpowiednie urządzenia i infrastrukturę ICT (2 mld zł),
- e-usługi publiczne, rozwiązania IT usprawniające funkcjonowanie administracji i sektorów gospodarki (ok. 1 mld zł),
- wyrównanie poziomu wyposażenia szkół w przenośne urządzenia multimedialne (2,5 mld zł).
KPO w życiu codziennym
KPO już przekłada się na nasze życie. Dzięki tym funduszom zakupiono (do 30 września 2024 roku) m.in. 241 950 laptopów dla nauczycieli. Docelowo plan jest taki, aby zakupić ich 553 336.
KPO to także znaczne ułatwienia dla przedsiębiorców. To z myślą o nich wdrożony został system e-faktur.
Zgodnie z założeniami, w wyniku realizacji projektów z KPO, docelowo ponad 814 tys. gospodarstw domowych i 100 tys. sal lekcyjnych powinno pochwalić się dostępem do szerokopasmowego internetu o szybkości nie niższej niż 100 Mb/s.
Cyfryzacja to jednak nie tylko sprzęt - to także ludzie. Dzięki KPO w sumie 323 tys. osób zostanie przeszkolonych w zakresie kompetencji cyfrowych.
Wciąż jednak pozostają zadania, które wymagają inwestycji. Takim niewątpliwie jest dalszy rozwój e-państwa.
Cyfryzacja administracji publicznej to nieodłączny element współczesnego rozwoju państw, a Krajowy Plan Odbudowy daje Polsce szansę na przyspieszenie tych procesów. Dzięki inwestycjom w nowoczesne technologie administracja publiczna stanie się bardziej efektywna, dostępna i transparentna, co przyniesie korzyści zarówno obywatelom, jak i przedsiębiorcom.
Aby transformacja ta była w pełni udana, konieczne są dalsze inwestycje. W dłuższej perspektywie cyfrowa administracja może stać się fundamentem innowacyjnego i nowoczesnego państwa, w którym załatwianie spraw urzędowych będzie szybkie, wygodne i bezpieczne.
Materiał powstał we współpracy z Ministerstwem Funduszy i Polityki Regionalnej ze środków Funduszu Rozwoju Regionalnego