Teleplatforma Pierwszego Kontaktu. Czym jest? Rozwiązanie ma pomóc rozładować kolejki do lekarzy
Sezon jesienno-zimowy to okres, w którym wypada szczyt zachorowań wirusowych. Ministerstwo Zdrowia przypomina o rozwiązaniu, które umożliwia dostęp do konsultacji medycznej za pomocą Teleplatformy Pierwszego Kontaktu. Jak skorzystać z usługi? "W sezonie infekcji grypowych, przy lżejszych objawach, korzystajmy z TPK".
13.01.2023 10:20
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Teleplatforma Pierwszego Kontaktu - w skrócie TPK - jest rozwiązaniem, wdrożonym przez Ministerstwo Zdrowia. System pozwala na zdalne przeprowadzenie konsultacji lekarskiej, w przypadkach, które nie wymagają bezpośredniego kontaktu pacjenta ze specjalistą. Z usługi można skorzystać m.in. poza godzinami pracy gabinetów lekarskich.
Teleplatforma Pierwszego Kontaktu NFZ. Co to?
TPK umożliwia pacjentom kontakt z lekarzem lub pielęgniarką/położną. Dzwoniąc pod bezpłatny numer, można otrzymać wstępną diagnozę, porady dotyczące aktualnego stanu zdrowia oraz doraźnych środków leczenia. Lekarz przeprowadzający konsultację, może również wystawić e-receptę, e-zwolnienie lekarskie oraz e-skierowanie na szczepienie przeciwko COVID -19.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Zgodnie z informacjami podanymi na rządowej stronie gov.pl, z Teleplatformy Pierwszego Kontaktu można skorzystać poza godzinami pracy punktów Podstawowej Opieki Zdrowotnej, a więc:
- od poniedziałku do piątku w godzinach od 18:00 do 8:00 w dniu następującym,
- w weekendy oraz święta i dni ustawowo wolne od pracy, całodobowo.
MZ zachęca również do korzystania z platformy TPK w sezonie grypowym.
TPK NFZ. Kiedy skorzystać z porady?
Z Teleplatformy Pierwszego Kontaktu można skorzystać w przypadku nagłego zachorowania, kiedy placówki Podstawowej Opieki Zdrowotnej są zamknięte, a także w sytuacji nagłego pogorszenia stanu zdrowia, gdy występujące objawy nie wskazują na stan bezpośredniego zagrożenia życia. Kontakt przez TPK z lekarzem może również pomóc pacjentom, którzy obawiają się, że oczekiwanie na otwarcie przychodni może znacząco pogorszyć ich stan zdrowia.
Zobacz także
Jak skorzystać z Teleplatformy Pierwszego Kontaktu?
Aby umówić się na konsultację telefoniczną, wystarczy zadzwonić pod numer 800 137 200 lub wypełnić formularz kontaktowy, udostępniony przez Ministerstwo Zdrowia. W trakcie rozmowy telefonicznej z konsultantem zostanie przeprowadzony wstępny wywiad, a następnie z pacjentem skontaktuje się lekarz lub pielęgniarka. W przypadku zgłoszenia przez formularz, czas oczekiwania na telekonsultację wynosi maksymalnie 3 godziny. Konsultacje za pośrednictwem TPK są dostępne w języku polskim, angielskim oraz ukraińskim. System ma również wdrożone rozwiązania, które umożliwią kontakt z lekarzem, osobom niesłyszącym.
Bądź na bieżąco z wydarzeniami w Polsce i na wojnie w Ukrainie, klikając TUTAJ.