Tanie latanie po irlandzku
Dwa lata trwały formalności, nim irlandzki tani przewoźnik lotniczy zdecydował się lądować na krakowskim lotnisku w Balicach. Mimo że jako pierwsza tania linia wyraził zainteresowanie krakowską ofertą, to jednak ze względu na zbyt wygórowane żądania finansowe operatora lotniska nie mógł zawrzeć porozumienia.
14.07.2005 | aktual.: 14.07.2005 08:27
Wczoraj podczas konferencji prasowej Caroline Baldwin, dyrektor marketingu i sprzedaży Ryanair na Niemcy, Austrię i Europę Środkową, a także Grażyna Leja, pełnomocnik prezydenta Krakowa ds. turystyki i Janusz Pierzchała, wiceprezes Międzynarodowego Portu Lotniczego im. Jana Pawła II ogłosiły, że jesienią Ryanair rozpocznie rejsy z Balic.
Na razie do Londynu i Glasgow. - Z przyjemnością ogłaszamy przybycie do Krakowa. Nowe połączenia w znacznym stopniu rozwiną turystykę w regionie - uważa Caroline Baldwin. - Nasza obecność w Krakowie powinna stworzyć przynajmniej 240 nowych miejsc pracy. W pierwszym roku spodziewamy się przewieźć na nowych trasach z Krakowa ponad 240 tys. pasażerów. Duży procent stanowić będą Brytyjczycy i Szkoci. Grażyna Leja, wspierana przez wicemarszałka województwa Witolda Śmiałka, przypomniała determinację Krakowa i Małopolski w walce o udostępnienie Balic tanim przewoźnikom. Jak przekonywała, każdy milion turystów generuje w mieście powstanie 60 tys. miejsc pracy, w tym 15 tys. w sektorze turystycznym. Według Śmiałka, w ub. roku do naszego województwa przyjechało 9 mln tur ystów. Każdy z nich zostawił w regionie co najmniej 700 zł.
Balice są ewenementem wśród polskich lotnisk, jeśli chodzi o liczbę operujących tu tanich linii lotniczych. Ryanair jest już piątą, a niedługo przybędzie jeszcze jedna. - Barierą dalszego rozwoju rynku tanich przewoźników jest zbyt mały terminal - mówi Jacek Pierzchała, wiceprezes zarządu portu lotniczego. - Jeszcze w tym roku oddana zostanie do użytku rozbudowywana część obecnego terminalu. To pozwoli na zwiększenie liczby odprawianych pasażerów do 1,4 mln rocznie. Dzięki podpisaniu z Agencją Mienia Wojskowego i 8. Bazą Lotniczą umowy dzierżawy 260 ha terenów wojskowych możliwe będą dalsze inwestycje. Trwają przygotowania do budowy drugiego terminalu, opracowywana jest też koncepcja trzeciego. W ubiegłym roku Balice odprawiły 840 tys. pasażerów. Taka sama liczba odpraw osiągnięta zostanie za kilka dni. Pas startowy i drogi dojazdowe oraz miejsca postojowe dla maszyn jeszcze ten tłok wytrzymują, ale przepustowość terminalu jest na wyczerpaniu.
W niedługiej przyszłości zostanie wydłużony pas startowy, co umożliwi start i lądowanie większym samolotom. Wicemarszałek Śmiałek dodaje, że uruchomienie w tym roku połączenia kolejowego Balic z Dworcem Głównym wpłynie na polepszenie komfor tu podróżujących. Czas
przejazdu wyliczono na około 15 minut. Przystanek końcowy będzie się znajdował na zapleczu dzisiejszego pogotowia ratunkowego i posterunku policji w porcie lotniczym. Wszystko wskazuje też na to, że i z pobliską giełdą samochodową władze Krakowa wreszcie się uporają. Rada Miasta uchwaliła bowiem całkowity zakaz handlu na tym terenie. Obowiązuje od 11 lipca.
Ryanair będzie piątym, obok Germanwings GmbH, Sky Europe Airlines, Easy Jet Airline Co. Ltd i Centralwings, tanim przewoźnikiem lotniczym, operującym w Balicach. Dzięki tanim przewoźnikom w ciągu ostatnich lat liczba turystów odwiedzających Kraków zwiększyła się z miliona w 2001 r. do 1,45 mln w roku ubiegłym. Dane szacunkowe mówią, że w tym roku Kraków odwiedzi 1,8 mln turystów. Po raz pierwszy w 2004 r. nie zabrakło dla nich materiałów reklamowych. Również teraz powinno ich wystarczyć. Powstały nowe hotele w mieście i na obrzeżach. Kraków dysponuje teraz 20 tysiącami miejsc noclegowych, w tym 12 tysiącami w hotelach. Dojazd na lotnisko ułatwiają nowe połączenia autobusowe, a jeszcze w tym roku uruchomione zostanie szybkie połączenie kolejowe.
Marian Satała, (Polskapresse)