Takie same prawa jazdy w UE?
Komisja Transportu i Turystyki Parlamentu Europejskiego chce, aby w ciągu 10 lat prawa jazdy we wszystkich krajach Unii Europejskiej miały postać plastikowej "karty kredytowej". Proponuje też wprowadzenie jednego jej wzoru w całej UE w ciągu 20 lat.
Komisja Transportu chce najpierw, aby zastąpione zostały, w ciągu 10 lat, wszystkie papierowe prawa jazdy. A w ciągu 20 lat chce wprowadzić jeden wspólny wzór prawa jazdy dla wszystkich krajów UE - powiedział ekspert Komisji Ton Huyssoon.
To nie jest tak, że komisja proponuje utworzenie jakiejś instytucji europejskiej, wydającej wszystkim prawa jazdy. Proponujemy większą standaryzację. Prawa jazdy nadal będą narodowe i będą miały narodowe symbole, w naszym przypadku PL - powiedział eurodeputowany Stanisław Jałowiecki (PO), członek Komisji Transportu i Turystyki Parlamentu Europejskiego. Wzór jeszcze nie powstał - dodał.
Jego zdaniem standaryzacja będzie obejmowała to, że w prawie jazdy będą musiały być zawarte te same informacje, takie jak data urodzenia, data ważności itp. Nie uważa natomiast za pewne, czy uda się wprowadzić jeden wzór dokumentu. Jest propozycja, żeby był to też jeden kształt, ale nie wiadomo, czy przejdzie podczas głosowania w Parlamencie. Ja jestem za standaryzacją, bo ułatwiłaby życie - oświadczył Jałowiecki.
Komisja Transportu proponuje, w aby w ciągu 10 lat państwa członkowskie wymieniły stare, papierowe prawa jazdy, będące jeszcze w użyciu w niektórych krajach UE, na nowe, plastikowe, o kształcie karty kredytowej. W ciągu 20 lat nastąpiłoby wdrożenie jednolitego formatu prawa jazdy w całej Europie.
Według propozycji Komisji Transportu, data ważności nowych praw jazdy ma być ograniczona. Dziesięć lat będą ważne prawa jazdy na motocykl i samochód osobowy. Pięć lat mają być ważne dokumenty uprawniające do prowadzenia ciężarówek i autobusów.
Nowe regulacje do rozporządzenia o prawach jazdy przygotowano, gdyż chciano w miarę ustandaryzować prawa jazdy, żeby były one w miarę podobne, gdyż obecnie jest w krajach UE ponad 110 form praw jazdy, co utrudnia pracę np. policjantom - powiedział Jałowiecki.
Dodał, że chciano ponadto zwiększyć zabezpieczenia praw jazdy przed podrobieniem i zaktualizować dane w nich zawarte.
W wielu krajach Unii prawa jazdy są ważne bezterminowo, a np. zdjęcie w takim prawie jazdy, zrobione powiedzmy 40 lat temu, jest zupełnie nieadekwatne. W ten sposób powstaje bardzo duże pole do fałszerstw i oszustw - wyjaśnił Jałowiecki.
Komisja proponuje również wprowadzenie unijnego sytemu informacji o prawach jazdy, w celu zwalczania "turystyki po prawa jazdy", i ujednolicenie warunków ich uzyskiwania.
Jak powiedział Jałowiecki, chodzi o to, żeby "ktoś, kto w jakimś kraju Unii utracił prawo jazdy, czy to w wyniku wyroku sądu, czy z innego powodu, nie mógł wyrobić go w innym". To był główny argument m.in. strony niemieckiej, jednak ja podejrzewam, że głównie chodziło o to, że np. w Polsce jest taniej zrobić prawo jazdy niż w Niemczech - dodał.
Według propozycji Komisji, krajom członkowskim pozostawia się np. sprawę wieku, od którego można mieć prawo jazdy, czy też kwestię konieczności przeprowadzania badań lekarskich przez osoby starsze.
Propozycje przyjęte przez Komisję Transportu i Turystyki będzie teraz rozpatrywał Parlament Europejski.
Krzysztof Grad