Włoska prasa: prostota, naturalność, brak patosu
Prostota, naturalność, brak patosu- tak charakteryzuje poezję Wisławy Szymborskiej włoska prasa. Podkreślając niezwykłą jej popularność wśród czytelników, jak gdyby nie była poetką, lecz gwiazdą rock and rolla.
Rzymska “La Repubblica” najbardziej ceni w wierszach Wisławy Szymborskiej "ogromne poczucie humoru, trzeźwość umysłu, nieufność wobec szkół i grup literackich, częste uciekanie się do niskich tonów". Dzięki nim- jak podkreśla- poetka potrafiła wyrwać nas z nieustannego otępienia i uświadomić, że "wystarczyłoby mieć otwarte oczy, by dojrzeć tysiące cudów egzystencji". Jej cudem natomiast było to, że w kilku linijkach "jakiekolwiek wydarzenie ukazywało naszym oczom pierwsze i ostatnie sprawy życia". Dlatego- jak podkreśla dziennik- jej wieczory autorskie były jak spotkania z gwiazdą rocka.
Turyńska "La Stampa" przypomina słowa Czesława Miłosza na wiadomość o Noblu dla Szymborskiej, że w jej przypadku nagroda "nie była podyktowana geopolityką, lecz harmonią". A było to jeszcze w czasach, gdy Polska kojarzyła się jedynie z Solidarnością i Karolem Wojtyłą- wyjaśnia gazeta. W jej wierszach, jak szybko odkryto, “nie było ani polityki, ani Wojtyły, za to bardzo dużo harmonii”.
Na łamach „Corriere della Sera” tajemnicę niezwykłej popularności Szymborskiej usiłuje zgłębić jej włoski wydawca, właściciel oficyny Adelphi Roberto Calasso, który niczego podobnego nie widział w przypadku innych autorów. Szymborska docierała do czytelników wszystkich rodzajów, od najbardziej wymagających po tych, którzy wręcz unikali poezji. "Wszyscy- stwierdza Calasso- widzieli w niej nauczycielkę niezbędnej wiedzy, jaką jest sztuka życia. I byli jej za to wdzięczni"
Zobacz także: Tak Ją zapamiętamy. "To wielki pech być nieboszczykiem"